FALLER MELLOM: Når kommunen ikke har systemer for rehabilitering eller oversikt over behovet, brytes kjeden mellom sykehus og hjem. Pasienten faller mellom tjernestenivåene, og fastlegen står igjen med ansvaret, skriver hege Beate Bakken, Trine Lise Dahl, Borghild Lomundal og Bjørn Thore Vaagan.. Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Manglende logopedtilbud lar fastlegen bli stående igjen alene i frontlinjen

«Sørge-for-ansvaret» gjelder også logopediske tjenester. Uten tydelig ansvar, bedre organisering og økte ressurser vil pasienter fortsatt falle mellom tjenestenivåene – og fastlegene står alene i frontlinjen.

Publisert
Hege Beate Bakken
Bjørn-Thore Vaagan
Trine Lise Dahl
Borghild Lomundal

Kommunene har et lovpålagt sørge-for-ansvar for å gi nødvendige helsetjenester. Likevel viser Rambøll-rapporten (2025) at mange norske kommuner ikke har logopedtilbud for voksne. Mange kommuner har ingen oversikt over behovet, og flere oppgir at de mangler rutiner for å følge opp pasienter som skrives ut fra sykehus (Rambøll, 2025).

Resultatet er at pasienter som trenger hjelp til å spise, snakke og kommunisere, overlates til tilfeldigheter – og fastlegene sitter igjen med et ansvar de ikke kan løse alene.

Dette er ikke bare en faglig utfordring. Det er et brudd på pasientenes rettigheter – og en direkte utfordring til landets politiske og administrative beslutningstakere.

Case 1: Parkinson og dysfagi – pasientsikkerhet på spill

En 67 år gammel mann med Parkinson utvikler dysfagi, alvorlige svelgvansker. Tilstanden rammer flertallet av pasienter med Parkinson og kan føre til lungebetennelser, underernæring og gjentatte sykehusinnleggelser (Norges Parkinsonforbund, 2020; 2025).

I epikrisen anbefaler sykehuset behandling hos logoped. Når pasienten kommer hjem, viser det seg at kommunen ikke alltid har logoped for voksne. Rambøll-rapporten viser at det i norske kommuners helse- og omsorgstjenester finnes få årsverk for logopeder på landsbasis, og at flertallet av kommunene ikke dekker behovet for logopeder i helse- og omsorgstjenester (Rambøll, 2025).

Fastlegen må derfor forsøke å finne andre løsninger – kontakte en næringsdrivende logoped med Helfo-avtale, eller legge press på kommunen for å kjøpe tjenester. Prosessen tar tid, og mens systemet nøler, forverres pasientens helsetilstand.

Tidlig logopedbehandling gir bedre funksjonsnivå og lavere risiko for komplikasjoner (Helsedirektoratet, 2025). Likevel får mange ingen oppfølging fordi kommunen ikke vet hvordan den skal løse sitt ansvar (Rambøll, 2025).

Case 2: Slag og afasi – når rehabiliteringstilbudet svikter

En 55 år gammel kvinne får hjerneslag og utvikler ekspressiv språkvanske, type Broca`s afasi. Hun er medisinsk stabil og kan reise hjem – under forutsetning av at kommunen tilbyr tverrfaglig rehabilitering med logoped som del av teamet.

Men ifølge Afasiforbundets kartlegging (2017, 2019) mangler flertallet av kommuner logopedkompetanse på voksenområdet, og Rambøll-rapporten bekrefter at kommunene primært prioriterer logopedtilbud til barn, mens voksne i praksis henvises videre til Helfo-finansierte ordninger (Rambøll, 2025).

Fastlegen kan henvise til fysioterapi og ergoterapi i kommunen – men logopedtilbudet finnes ikke. Språkopplæringen, som bør starte tidlig for å gi effekt, uteblir. For pasienten betyr det tapt funksjon, isolasjon og lavere livskvalitet. For samfunnet: økte kostnader og flere utenfor arbeidslivet.

Legen som systemets buffer

Fastlegen får i dag en krevende rolle:

• Koordinator for pasientforløp der kommunen ikke følger opp.

• Kaospilot i et uoversiktlig system av Helfo-ordninger og private tilbud.

• Siste sikkerhetsnett for pasienter som risikerer å miste sin beste sjanse til rehabilitering.

Rambøll-rapporten beskriver feltet som preget av «uklart regelverk, utydelige ansvarsgrenser og svak koordinering mellom nivåene» (Rambøll, 2025). Kommunene mangler både kompetanse og verktøy for å sikre sammenhengende tjenester. Dermed blir fastlegene stående alene i frontlinjen uten støtte fra et fungerende system.

«Sørge-for-ansvaret» må tas på alvor

Beslutningstakere må ta innover seg:

• Mange kommunene bryter sitt ”sørge-for-ansvar”. Helfo-ordningen fungerer som de facto erstatning for kommunal logopedtjeneste (Rambøll, 2025).

• Ulikheten øker. Tilbudet avhenger av bosted og tilgang på selvstendig næringsdrivende logoped.

• Fastlegene overbelastes. De får ansvar for å kompensere for strukturelle mangler de ikke kan løse.

Når kommunen ikke har systemer for rehabilitering eller oversikt over behovet, brytes kjeden mellom sykehus og hjem. Pasienten faller mellom tjernestenivåene, og fastlegen står igjen med ansvaret.

Hva må gjøres?

1. Etabler logoped som del av kommunens helse- og omsorgstjeneste. På linje med fysioterapi og ergoterapi.

2. Innfør nasjonale retningslinjer. Standardiserte henvisningsrutiner må sikre at pasientene ikke er prisgitt tilfeldigheter.

3. Tverrfaglige rehabiliteringstilbud. Slagpasienter og andre voksne må få logoped som en naturlig del av rehabiliteringen.

4. Integrer private logopeder. Kommuner bør inngå avtaler for kapasitet og kontinuitet – ikke skyve ansvaret over på Helfo.

5. Gi logopeder autorisasjon. En beskyttet tittel vil tydeliggjøre ansvar, sikre kvalitet og styrke fagets posisjon.

Konklusjon

Det er ikke legen som svikter. Det er systemet.

Det skal ikke være nødvendig for en Parkinson-pasient å kjempe for å få hjelp til å trene opp svelgefunksjonen. En slagpasient med afasi skal ikke stå uten språktrening fordi kommunen ikke har prioritert logopedtjenester.

Rambøll-rapporten (2025) konkluderer klart: dagens system «fremstår fragmentert, tilfeldig og uten tilstrekkelig kapasitet til å dekke behovet for voksne».

Beslutningstakere må ta grep. «Sørge-for-ansvaret» gjelder også logopediske tjenester. Uten tydelig ansvar, bedre organisering og økte ressurser vil pasienter fortsatt falle mellom tjenestenivåene – og fastlegene står alene i frontlinjen.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Referanser

• Afasiforbundet i Norge. (2016/2017). Logopeddekning i Norges kommuner: Afasiforbundets

statusrapport.

• Afasiforbundet i Norge. (2019). Logopeddekning i Norges kommuner: Afasiforbundets

statusrapport 2019.

• Helsedirektoratet. (2025). Nasjonal faglig retningslinje Hjerneslag.

• Helsefellesskapet St. Olavs hospital og kommunene, Trøndelag sør. (2022–2023).

Sammenhengende logopedtilbud.

• Norges Parkinsonforbund. (2020). Spørreundersøkelse om logopedtilbud til personer med

Parkinson.

• Norges Parkinsonforbund. (2025). Spørreundersøkelse om logopedtilbud til personer med

Parkinson.

• Rambøll. (2025). Kartlegging av det nasjonale logoped- og audiopedagogtilbudet.

Helsedirektoratet.

Powered by Labrador CMS