VIL HA INNSIKT: Helsedirektør Cathrine M Lofthus håper direktoratets nye nasjonale undersøkelse vil kunne tydeliggjøre pasienters erfaringer med kommunale legevakter og dermed gi innsikt i hvordan tjeneste fungerer.

Helsedirektoratet kartlegger pasienterfaringer med legevakt i ny undersøkelse

Helsedirektoratet gjennomfører nå den første nasjonale undersøkelsen om pasienters erfaringer med kommunal legevakt.

Publisert Sist oppdatert

Rundt 70.000 personer som nylig har vært i kontakt med legevakt, blir invitert til å delta, opplyser direktoratet i en pressemelding.

– Vi ønsker å få bedre innsikt i hvordan legevaktene fungerer sett fra pasientens ståsted, sier Shelsedirektør Cathrine M. Lofthus.

Hun oppfordrer de som mottar spørreskjemaet via Helsenorge om å svare.

– Vi ønsker å samle inn bruker- og pasienterfaringer på en strukturert måte for å få en nasjonal oversikt, identifisere forbedringsområder og få et solid kunnskapsgrunnlag for videreutvikling av den akuttmedisinske tjenesten, sier Lofthus.

Undersøkelsen retter seg mot personer som nylig har vært i kontakt med en kommunal legevakt – enten via telefon, fysisk oppmøte eller videosamtale og består av totalt 65 spørsmål som må besvares digitalt.

Kommuner og legevakter vil få mulighet til å følge med på resultatene av undersøkelsen, sammenligne seg med andre, og dermed se hvilke forbedringer som eventuelt må settes i gang.

Powered by Labrador CMS