Fornøyd med fastlegen, eller ikke?

For at det skal bli lettere for pasienter å velge fastlege, er det behov for en oversikt med relevant informasjon, som spesialiseringer og lignende.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Malin Ali

Innlegg: Malin Ali, har pasienterfaring og bor i Kristiansand

I 2017 skrev jeg et innlegg i Dagens Medisin om at legelisten.no er lite hensiktsmessig.  Hovedhensikten med listen skal være å hjelpe pasienter til å finne en god fastlege, men vurderingene vi leser, er basert på subjektive oppfatninger.

Som lege må man ofte ta upopulære avgjørelser, og man kan bli stemplet som en dårlig lege for ikke å skrive ut sterke medisiner, eller henvise til unødvendige undersøkelser og lignende. Det kan være svært gode grunner for valg som tas, men som pasienten ikke vil akseptere.

UNYANSERT. Legelisten.no gir ikke et nyansert bilde og muligheten til å se saken fra begge sider, for legen kan ikke komme med motkommentar – på grunn av taushetsplikten. 

Det som skrives anonymt på nett, gir neppe lite motivasjon til endring for fastleger som ønsker å få konstruktive tilbakemeldinger for sitt arbeid

Det er viktig å huske at ens egen subjektive oppfatning av legen kan være helt forskjellig fra en annens, så legelisten gir deg ikke en sikkerhet på at du får en lege som passer deg.

BEKYMRING – OG KLAGE. Legeforeningen har i flere år jobbet for å få reservasjonsrett mot anonyme vurderinger på legelisten, men tapte rettsrundene i tingretten og lagmannsretten, og har nå anket saken til Høyesterett. Dette støttes fra min side. 

Vi har Fylkeslegen som øverste ansvarlig for helsetjenestene i sitt fylke, og har man en bekymringsmelding om sin fastlege, er det mulighet for å sende en klage for hvem som helst der.

RELVANT INFORMASJON? Samtidig er det et behov for at folk trenger informasjon før de bestemmer seg for hvilken fastlege de ønsker å gå til. Hva er relevant? En lege som ikke er god for deg, kan være den beste for andre igjen. Det er nettopp derfor det har så lite for seg å lese på legelisten.

Det pasienter trenger tilgang til for at det skal bli lettere å velge fastlege, er en oversikt over relevant informasjon som spesialiseringer og lignende. Så får pasientene gå inn for å se legen med egne øyne.

PERSONLIG TILBAKEMELDING. Jeg tror de aller fleste fastleger ønsker å få både gode og konstruktive tilbakemeldinger for sitt arbeid, men det som skrives anonymt på nett, vil jeg tro gir lite motivasjon til endring.

Det desidert beste ville ha vært om pasienten gir en personlig tilbakemelding, men for dem som har behov for å være anonym, vil det være en bedre løsning å ha en «postboks» på hvert legekontor, der man kan gi både ris og ros!

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS