Nye sykehus må til for å sikre god kvalitet og driftsøkonomi

Styret ved Oslo universitetssykehus står fast ved planen om å bygge et stort nytt lokalsykehus på Aker – og å samle regionsfunksjoner sammen med lokalsykehusfunksjoner for noen bydeler på Rikshospitalet/Gaustad.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

Gunnar Bovim

Kronikk: Gunnar Bovim, styreleder for Oslo universitetssykehus (OUS)
Bjørn Erikstein, administrerende direktør ved OUS

I SISTE styremøte gikk styret også inn for at sykehuset på Aker får ansvar for psykisk helse og rusbehandling for hele Groruddalens befolkning i første byggetrinn.

Oslo universitetssykehus (OUS) er ofte den siste skanse i den nasjonale helsetjenesten. Det er viktig for hele landet at OUS, som Norges største sykehus med 23.000 ansatte, planlegges og utvikles på en faglig trygg og effektiv måte. Som de fleste av landets sykehus har også OUS rekrutteringsutfordringer. En av helsesektorens største utfordringer er å sikre at vi har nok helsepersonell for å møte befolkningsveksten. Vi kan ikke organisere virksomheten slik at behovet for helsepersonell øker unødvendig.

Bjørn Erikstein

FORNUFTIG. For å utnytte personell best mulig, er det fornuftig å samle regionsfunksjonene sammen med de nasjonale funksjonene i størst mulig grad på ett sted. Et samlet regionsykehus vil gi et bedre tilbud til pasienter i både Oslo, regionen og hele landet.

Derfor mener vi at planen som ble vedtatt av helseministeren i 2016, er god, og den er et bindende premiss for videre planlegging. Aker skal, i tråd med stort folkelig og politisk krav i Oslo, bli et stort akuttsykehus med et godt tilbud til halve Oslos befolkning og samtidig et av landets største utdanningssteder innen medisin og helsefag. Vi får et mer rendyrket regionsykehus på Rikshospitalet tett på Universitetet i Oslo, hvor man også utnytter totalkapasiteten i sykehuset ved at deler av Oslo får sitt lokalsykehustilbud der.

Krefttilbudet ivaretas ved at Radiumhospitalet fornyes. Vi planlegger ny regional sikkerhetsavdeling for de alvorligst psykisk syke.

FORDELING. Arbeidsdeling i helsetjenesten er nødvendig. Det primærhelsetjenesten ikke klarer å håndtere, skal lokalsykehusene ta hånd om. Det lokalsykehuset ikke kan ta hånd om, må håndteres på regionsykehusnivå. Både for kvaliteten og for kostnadene er det viktig at pasientene ikke behandles på et for spesialisert nivå.

Planene for fremtidige investeringer i sykehusene på Rikshospitalet og Aker tar hensyn til dette. I tillegg må den fremtidige knappheten på helsepersonell og de årlige driftsutgiftene legges til grunn for prosjektene.

Aker sykehus blir et stort akuttsykehus hvor også sykehusdelen av psykisk helse og rusbehandling vil ligge. Groruddalens bydeler skal fra første byggetrinn få denne behandlingen på Aker. Befolkningen som sogner til Aker, blir godt ivaretatt på det som blir et av landets største akuttsykehus.

Ullevål sykehus vil etter hvert bli avviklet og området kan selges for å finansiere deler av utbyggingen og samtidig utvikles til en ny bydel i Oslo

OUS-styret har lagt til grunn at fødslene fordeles relativt likt mellom Aker og Rikshospitalet. Det opprettes en nyfødtintensiv enhet på Aker, mens andre tilbud til barn og unge opp til 18 år legges til Rikshospitalet.

KOMPETANSEN. Landets bredeste og beste traumemiljø er en regionfunksjon som i dag er på Ullevål. Kompetansen er svært verdifull for akutt skadde og for andre fagmiljø i sykehuset. De ti årene som er gått siden opprettelsen av OUS har vist oss at kultur og kompetanse ikke sitter i veggene. De kan man ta med seg. Både personell, kultur og kompetanse ønsker vi å ha med videre til de nye sykehusene på Aker og Rikshospitalet. Dette gjelder også for avansert akuttmedisin og traumefunksjonen.

Vi har tatt til følge den uro som har oppstått rundt kompetanse og kapasitet. Styret har derfor anbefalt at befolkningsgrunnlaget for lokalsykehusdelen av Rikshospitalet må være på minst 200.000 innbyggere. I tillegg må det være en viss forskyving av medisinsk beredskap mot Rikshospitalet hva gjelder avanserte behandlingstilbud innen både infeksjonsmedisin, toksikologi og kirurgi. Både avansert infeksjonsbehandling – eksempelvis for ebola – og trykktankbehandling flyttes til Rikshospitalet i første byggetrinn. Dette vil legge et godt grunnlag for at akuttilbudet faglig kan utvikles videre til beste for befolkningen i både Oslo, regionen og i hele landet.

FUNKSJONSDELING. Skillet mellom lokal- og regionsykehus gir fornuftig bruk av helsepersonell. Sykehusene, særlig i andre deler av landet, mangler allerede spesialister innen flere fagfelt, både blant leger og sykepleiere. Det er derfor viktig at Oslo universitetssykehus ikke legger beslag på mer helsepersonell enn nødvendig.

Oslo universitetssykehus er en viktig samarbeidspartner ved utdanning av de fleste helsepersonellgrupper og Universitetet i Oslo støtter de planer som nå er vedtatt.

SYKEHUS FOR ALLE. Vi er oppmerksomme på at det innenfor modellen for sykehus på Aker og Rikshospitalet finnes utfordringer som påpekes, ikke minst av fagmiljøene. Disse arbeides det nå med å finne løsninger på, og fagfolk involveres fortløpende i arbeidet. Helt frem til de nye sykehusene står ferdige, skal vi utvikle gode arbeidsmetoder for diagnostisering og behandling, ta i bruk bedre medisinsk teknisk utstyr, etablere samarbeidsformer, transportmetoder og organisasjonsformer.

Styret i Oslo universitetssykehus anbefaler å bygge nytt Aker sykehus og bygge ut på Rikshospitalet. Dette blir de to hovedlokalitetene for fremtidig virksomhet i tillegg til kreftbehandlingen på Radiumhospitalet. Ullevål sykehus vil etter hvert bli avviklet og området kan selges for å finansiere deler av utbyggingen og samtidig utvikles til en ny bydel i Oslo.

I tråd med de føringene helseministeren har lagt gjennom sitt vedtak i juni 2016, befolkningens ønske om et stort og godt lokalsykehus på Aker og brukerutvalgets klare beskjed om at det haster med å bli ferdig, mener vi dette er sikreste vei til et godt sykehustilbud for befolkningen i Oslo og landet for øvrig.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS