Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn
Artikkelbilde
Lufttransport FW AS, som i dag flyr ambulanseflyene, sliter med å holde den beredskapen de skal. En av årsakene er mangel på piloter. Foto: Lufttransport.

Helse Nord: – Krevende, men håndterbart

Helse Nord vurderer situasjonen til å være mulig å håndtere.

Publisert: 2018-05-06 — 17.57

Søndag er fire av fem ambulansefly i beredskap på natt. Fem av seks fly er i beredskap på dag.

Det opplyser Helse Nord søndag, som peker på at tallene som oppgis i denne oversikten er fly som er utmeldt en hel 12-timersvakt. Fly som er utmeldt i enkelttimer oppgis ikke her. 

 På de nordnorske luftambulansebasene skal det normalt være fem fly i beredskap på natt. På dag er det seks fly.

Statusen gjelder flyene ved baser i Nord-Norge.

– Det er tidvis flere utmeldte fly, det vil si fly som ikke er i beredskap, enn i en normalsituasjon. Situasjonen er krevende, men håndterbar, slik Luftambulansetjenesten HF og Helse Nord RHF vurderer det per nå, opplyser Helse Nord.

Helseminister Bent Høie (H) dro på hastebesøk til Bodø og Tromsø i helgen, for å forsikre seg om at luftambulanstilbudet er forsvarlig.

Årsaken til luftambulanse-krisen er  brudd i forhandlingene mellom Norsk flygerforbund og Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA), der BSAA brøt samtalene. Selskapet skal etter planen overta anbudet neste sommer.

  • Luftambulansetjenesten HF har det overordnede driftsansvaret for all luftambulanse i Norge. Helseforetakene har det medisinske ansvaret og bemanner flyene og helikoptrene med leger og sykepleiere.

  • Luftambulansetjenesten er landsdekkende og assisterer nesten 20 000 pasienter i året. 

  • Tjenesten har ni ambulansefly plassert på syv baser: Gardermoen (2), Ålesund, Brønnøysund, Bodø, Tromsø, Alta (2) og Kirkenes. 
  • Ambulanseflyene er en nasjonal ressurs som flyr på kryss og tvers i hele landet, hele døgnet. Sammen leverer flyene beredskap i alle områder av landet som har en åpen flyplass der de kan lande og ta av. 
  • Det er normalt at beredskapen ved de ulike basene i perioder dekkes opp av andre fly. Det skjer når flyet på en base har oppdrag med pasient i andre deler av landet, eller flyet går av beredskap på grunn av teknisk feil, oppbrukt flytid (duty) eller sykdom i besetningen. Det betyr at områder med en flybase normalt har flyberedskap selv om basens eget fly er av beredskap.
Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem
  • Liv og helse 06.05.2018 19.55.46

    Markedsøkonomi og konkurranse betyr mer enn norske innbyggeres liv og helse. Pasientsikkerhet og kvalitet fest tale begrep.

Nyheter fra startsiden

OSLO KOMMUNE OM OMSTRIDT JOURNALPROSJEKT

Helseråd Robert Steen

– Uaktuelt å forplikte oss ytterligere før vi får svar

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!