Lufttransport FW AS, som i dag flyr ambulanseflyene, sliter med å holde den beredskapen de skal. En av årsakene er mangel på piloter. Foto: Lufttransport. Foto:

Helse Nord: – Krevende, men håndterbart

Helse Nord vurderer situasjonen til å være mulig å håndtere.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Søndag er fire av fem ambulansefly i beredskap på natt. Fem av seks fly er i beredskap på dag.

Det opplyser Helse Nord søndag, som peker på at tallene som oppgis i denne oversikten er fly som er utmeldt en hel 12-timersvakt. Fly som er utmeldt i enkelttimer oppgis ikke her. 

 På de nordnorske luftambulansebasene skal det normalt være fem fly i beredskap på natt. På dag er det seks fly.

Statusen gjelder flyene ved baser i Nord-Norge.

– Det er tidvis flere utmeldte fly, det vil si fly som ikke er i beredskap, enn i en normalsituasjon. Situasjonen er krevende, men håndterbar, slik Luftambulansetjenesten HF og Helse Nord RHF vurderer det per nå, opplyser Helse Nord.

Helseminister Bent Høie (H) dro på hastebesøk til Bodø og Tromsø i helgen, for å forsikre seg om at luftambulanstilbudet er forsvarlig.

Årsaken til luftambulanse-krisen er  brudd i forhandlingene mellom Norsk flygerforbund og Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA), der BSAA brøt samtalene. Selskapet skal etter planen overta anbudet neste sommer.

  • Luftambulansetjenesten HF har det overordnede driftsansvaret for all luftambulanse i Norge. Helseforetakene har det medisinske ansvaret og bemanner flyene og helikoptrene med leger og sykepleiere.
  • Luftambulansetjenesten er landsdekkende og assisterer nesten 20 000 pasienter i året. 
  • Tjenesten har ni ambulansefly plassert på syv baser: Gardermoen (2), Ålesund, Brønnøysund, Bodø, Tromsø, Alta (2) og Kirkenes. 
  • Ambulanseflyene er en nasjonal ressurs som flyr på kryss og tvers i hele landet, hele døgnet. Sammen leverer flyene beredskap i alle områder av landet som har en åpen flyplass der de kan lande og ta av. 
  • Det er normalt at beredskapen ved de ulike basene i perioder dekkes opp av andre fly. Det skjer når flyet på en base har oppdrag med pasient i andre deler av landet, eller flyet går av beredskap på grunn av teknisk feil, oppbrukt flytid (duty) eller sykdom i besetningen. Det betyr at områder med en flybase normalt har flyberedskap selv om basens eget fly er av beredskap.
Powered by Labrador CMS