Ny ordning for søknad om autorisasjon

Statens autorisasjonskontor for helsepersonell (SAK) innfører ny ordning for søknad om autorisasjon og lisens.

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Det er i forbindelse med overgangen til ny turnusordning at Statens autorisasjonskontor for helsepersonell (SAK) en ny ordning for søknad om autorisasjon og lisens.
Må laste opp dokumentasjon selv
I første omgang skal ordningen brukes på leger fra EU/EØS, inkludert Norge, som søker om autorisasjon eller turnuslisens, ifølge SAK.
I den nye ordningen skal en søke om lisens eller autorisasjon via nettportalen Altinn. Her må søker selv laste opp relevant dokumentasjon.
- I tillegg kan cand. med. som omfattes av gammel turnusordning, det vil si de søkerne som fikk tildelt turnusplass etter trekning høsten 2012 og de som har utsatt turnustjenesten, også søke om autorisasjon via Altinn selv om turnustjenesten ikke er påbegynt eller fullført, skriver SAK.
Gjelder også for «ventelisens»
Dette gjelder også om man per i dag har midlertidig lisens eller såkalt «ventelisens».
I begge tilfeller må dokumentasjon sendes inn på nytt.
- Man kan også velge å fortsette i turnustjenesten med turnuslisens, så kan man søke om autorisasjon når turnustjenesten er gjennomført, det er opp til den enkelte lege, skirver SAK.
Det blir slutt på at SAK sender turnuslisensen til sykehusene, det må den som får lisens nå ordne selvgjennom den elektroniske søknadsportalen på Altinn.
- Om lisensen må sendes til sykehuset i forkant eller om det holder å medbringe den ved oppmøte må det enkelte sykehus svare på, ifølge SAK.

Powered by Labrador CMS