Fastlegene vinner folket
Nordmenn er svært tilfredse med fastlegen sin, som kan notere seg for rekordhøy brukertilfredshet. Det viser årets undersøkelse fra Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Tine Dommerud
Brukernes tilfredshet med seks utvalgte offentlige tjenester, ligningskontorene (skatteetaten), fastlegen, renovasjon, lånekassen, NAV og trafikkstasjonen, har i gjennomsnitt økt fra 2008 til 2009. Igjen troner fastlegen på toppen.
Målingen av brukertilfredshet for utvalgte offentlige tjenester startet i 2007.
600 brukere
Norsk kundebarometer ved BI har i 2009 intervjuet 600 brukere av seks utvalgte offentlige tjenester som mange av oss bruker. Det er bare de som selv har benyttet den aktuelle tjenesten i løpet av det siste året som er intervjuet.
Strålende fornøyd med fastlegen
I 2001 ble fastlegeordningen innført i Norge. Og dagens undersøkelse fastslår at pasientene er stålende fornøyd med fastlegen sin.
De vurderte fastleger oppnår 82,3 av maksimalt 100 oppnåelige brukertilfredshetspoeng. Dette er en markant økning i tilfredshet i forhold til fjorårets måling, men også der lå fastlegene på topp.
- Det er et imponerende resultat, konstaterer BI-professor Tor W. Andreassen.
Hevder seg
Fastlegene hevder seg svært godt i konkurransen med private tjenesteleverandører om å ha de mest fornøyde brukerne (kundene). Det er bare BMWs og Toyotas bilforhandlere som har mer tilfredse kunder.
Mindre ille for NAV
Arbeids- og velferdsetaten NAV gjennomgår for tiden en av Norges-historiens største omstillingsprosesser, og har måttet tåle et voldsomt medietrykk.
NAV kom dårlig ut i Norsk Kundebarometers 2007-måling, med en brukertilfredshetsscore på 57,7 poeng. Og dårlig ble om mulig langt verre for NAV. I 2008 oppnådde NAV kun 50 av 100 mulige brukertilfredshetspoeng, som er helt i bunnsjiktet av Norsk kundebarometers målinger.
På tross av en serie med knusende negative mediaoppslag, kan NAV i 2009 notere seg for en økning i brukertilfredshet, og oppnår 58,5 kundetilfredshetspoeng (av maksimalt 100).
Skal forbedre seg
Det er en markant økning på 8,5 kundetilfredspoeng siden bunnmålingen fra i fjor. Det kan tyde på at NAVs brukere tross alt er noe mer fornøyd enn det man kan få inntrykk av fra presseoppslagene.
NAV skal fortsatt jobbe hardt, målrettet og langsiktig for å gjøre brukerne mer tilfredse med etatens tjenester.