Hans Torvald Haugos blogg

Syn kan skape skoletapere

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Hans Torvald Haugo

Hans Torvald Haugo er generalsekretær og fagsjef i Norges Optikerforbund og Synsinformasjon. Han har bred arbeidserfaring som optiker og har i hele sin kliniske karriere jobbet tverrfaglig innen øyehelsefaget.

Skolebarn som sliter på skolen, kan ha synsproblemer. Barn som går for lenge med uoppdagede synsfeil får en tøffere skolehverdag enn nødvendig. Det er på tide å rette blikket mot synets betydning i klasserommet!

Stortinget har bedt om å få på plass løsninger som sikrer at barn med synsproblemer fanges opp og får den hjelpen de trenger. Politikerne har pekt på optikere som en del av løsningen. En mulighet som er diskutert er at barn som trenger synsundersøkelse og henvises til optiker, får dekket deler av undersøkelsen fra det offentlige. Vinnerne i en slik løsning er barna. De får den hjelpen de trenger, når de trenger den - der de bor.

Barn og unge med synsproblemer som henvises fra skolehelsetjenesten og fastlegene, blir i all hovedsak undersøkt og fulgt opp i spesialisthelsetjenesten. Spesialisthelsetjenesten betyr ofte kapasitetsutfordringer og lang ventetid. For barn i distriktene betyr sentraliserte helsetjenester unødig lang reisevei.

Hvert femte barn i tidlig skolealder har behov for en synsundersøkelse. Halvparten av disse ser for dårlig, men hjelpes normalt med enkle briller eller kontaktlinser. Optikere møter dessverre barn som har gått for lenge med uoppdagede synsproblemer. Dette er delvis et resultat av dagens politikk på øyehelsefeltet.

Forrige måned hadde 60 000 barn sin første skoledag. Barn og foreldre møtte forventningsfulle og spente på hvordan skolehverdagen vil bli. Av ulike grunner vil ikke alle klare seg like godt. Selv om samfunnet har som mål at så mange som mulig skal klare seg best mulig gjennom skoleløpet.

Synsproblemer kan gi dårlig konsentrasjon, redusert evne til å ta til seg informasjon og kan gi fysiske plager som tretthet og hodepine. Uoppdagede synsproblemer kan gi barnet unødvendige utfordringer i skolen, både faglig og sosialt. I verste fall har vi sett at synsproblemer feilvurderes og barnet får en diagnose som ikke er riktig. Det er trist og helt unødvendig at et barn får en dysleksi-diagnose når de har problemer med å se bokstaver klart.

I hele landet er det mange av optikere som vil hjelpe. De fleste av barna har behov for synsundersøkelse og enkle korrigeringer som kan gjøres hos den lokale optikeren, øyehelsens førstelinje.

Vi har et ansvar for å trygge hvert eneste av de 60 000 barna fra unødige utfordringer uoppdagede synsproblemer fører med seg. Barn som sliter med synet i skolehverdagen må få den hjelpen de har behov for, og optikeren er en naturlig del av dette. Politikerne må sette synet til barn på sin politiske timeplan!

Powered by Labrador CMS