Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

Blogger


Andreas Bergs blogg Publisert 2015-01-14

Om cool image

I min nordiske rolle i MSD blir det en del reising. Jeg har brukt noe av den tiden til å lese noen lettleste business-relaterte bøker. Her nevnes stadig firmaer med et image som skiller seg fra resten, og som gjennom dette har stor suksess. Jeg gjorde meg nylig noen tanker om hvorfor det er slik at disse firmaene oppleves som coole, mens helsevesenet og legemiddelbransjen ikke har samme positive assosiasjoner blant folk flest.

To av firmaene som stadig omtales er Apple og Virgin. Begge selskap har veldig tydelige grunnleggere i Steve Jobs og Richard Branson, og de har til felles at den grunnleggende forretningsfilosofien ligger i å utfordre det etablerte.

Branson startet Virgin Records da ingen etablerte plateselskap i 1973 var villige til å utgi Mike Oldfield's «Tubular Bells» - en klassiker i dag. Ingen trodde at en instrumentalplate med en låt på hver LP side kunne slå an. Branson viste det annerledes. Det morsomme er at hans grunnleggende ide om å utfordre det etablerte også har gitt suksess innen luftfart, tog-drift, ballongferder og mobilselskaper - helt andre næringer enn der han startet. Virgins seneste prosjekt er sivil romfart. Virgin har møtt mange tilbakeslag, men gjennom å skulle gjøre det umulige mulig klarer Virgin å opprettholde et godt image.

Historien om Apple er mye den samme. Grunnideen med Personal Computers fra Steve Wozniak og Steve Jobs var å gi mer makt til individet. Hvorfor skulle denne teknologien være forbeholdt bedrifter? Apple bygget sin MacIntosh på mer intuitive plattformer enn andre selskap og oppfant «rullegardin» modellen for å manøvrere på sin PC. Alternativet på den tiden var lite brukervennlige, DOS-baserte koder på mørke skjermer. Apples visjon er å utfordre status quo. Dette har gitt dem suksess i mange områder, langt utover PC-verden. Med deres innovasjoner har hvermannsen ikke bare telefon, kamera og musikk i lomma, men også Apper som enkelt gir tilgang til bøker, filmer og TV-serier, bankkontoen, sosiale medier og spill. Apple er så coole at folk er villige til å overnatte i kø for å være først ute med deres nylanseringer.

Disse eksemplene er underholdende å lese om, men de er også lærerike. De får meg til å lure - hvordan kan vi i helsevesenet og i legemiddelbransjen også få et coolere image?

Min påstand er at verdigrunnlaget er ganske likt for de som jobber som sykepleiere, leger eller innen min bransje. I mitt firma har vi en visjon som sier at: «We are committed to improving health and well-being around the world». Et ganske kult verdigrunnlag spør du meg! Dette er noe som får mange av våre ansatte til å gå motivert på jobb – inkludert meg. Jeg er sikker på at flere aktører innen helse har lignende visjoner og verdigrunnlag, men hvorfor har vi da ikke et coolere image? Det er kult å skille seg ut og utfordre det etablerte som i eksemplene, men det er vel enda kulere å jobbe med å forbedre folks helse? Kanskje kan vi i alle fall være tydeligere på å kommunisere hva vi alle bidrar med? I en kjent Amerikansk studie der man spurte ulike ansatte i et av NASAs måneprosjekt om hva de jobbet med, så svarte alle veldig detaljert rundt sin lille og konkrete andel i prosjektet, mens det kun var en som svarte «We are sending a man to the moon». Han som svarte det var renholder.

Kan man la seg inspirere i det nye året og svare når folk spør hva du jobber med: «jeg jobber med å forbedre folks helse, jeg». Kanskje får man da svaret: «Kult, høres spennende ut!»

Kommentarer

  • Marcus Wärn 14.01.2015 23.53.00

    Härlig läsning Andreas. Vi människor gillar att läsa om människor och företag som tar risk och lyckas. Det ger oss näring till våra egna drömmar. Det är däremot få företag som uppmuntrar detta i det verkliga arbetslivet. Det finns alltför stor prägel att inte göra fel, vilket är precis paradoxen till Apple och Virgin. Det vill också minimera fel, med de uppmuntrar att göra fel. Det sitter i DNA:et. Är säker på att det är möjligt även i läkemedelsbranschen. Men inte på samma sätt. Det sägs att den rikaste platsen på jorden är... Kyrkogården. Dör vilar alla drömmar och idéer som aldrig blev realiserade, som aldrig fick näring. Er bransch som räddar liv, har all storytelling som finns - berätta den på ett sätt som berör. Tack för bra artikel.

Andreas Berg

Andreas Berg er daglig leder i Tailormade Consulting og utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH).

Nyheter fra startsiden

REGJERINGENS PLANER OM SAMMENSLÅING AV SYKEHUS I NORD

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!