PÅGANG: Nasjonalt koordinerende Pasient- og brukerombud Jannicke Bruvik er spent på å se hva den økte pågangen skyldes. Foto: Lars Brock Nilsen

Foto:

Stor pågang hos Pasient- og brukerombudet

Så langt i år har ombudet fått over 15.000 henvendelser. Hvis trenden fortsetter ut året, blir det ny rekord.

Publisert

I hele fjor hadde Pasient- og brukerombudet totalt 16.802 henvendelser, som var en økning på over 2250 fra året før. Aldri før hadde ombudet fått så mange henvendelser.

– Hittil i år har vi fått 15.067 henvendelser. Hvis trenden så langt i år fortsetter, ender vi på cirka 17.350 henvendelser i 2022. Det betyr 1-2 flere per dag enn i fjor, sier nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud, Jannicke Bruvik, til Dagens Medisin.

Flere fastlegesaker?

Bruvik kan ikke per i dag si sikkert hva økningen skyldes. Alle sakene er ikke ferdig kodet ennå, dermed vet de ikke om økningen er generell eller spesiell, forteller hun.

– Hvis den er generell, altså en økning på alle områder, er det kanskje fordi folk er mer oppmerksomme på at vi finnes. Vi fikk en kommunikasjonsrådgiver for første gang for 1,5 år siden.

– Om det skulle vise seg at mange saker er knyttet til et spesielt område innen spesialisthelsetjenesten, vil det si oss noe helt annet. Og det vil jo ikke overraske meg om det er mer av fastlegesaker enn tidligere.

I fjor var én av fem henvendelser til Pasient- og brukerombudet relatert til fastlegeordningen.

– Det blir spennende å se når året er omme, sier Bruvik. 

– Prioriterer annerledes 

– Hvordan håndterer dere den økte pågangen?

– Vi er ikke flere enn vi pleier å være, så de betyr at vi må prioritere annerledes. Det kan gå på hvor langt vi går inn i saker og hva vi gjør med dem.

Det er også stor forskjell på henvendelsene de får, ikke alle krever så mye, forklarer hun.

– Noen er veldig enkle, for eksempel fra folk som spør om det er riktig å sende en klage til en gitt adresse. Andre saker er store og vanskelige og varer gjennom hele året.

Powered by Labrador CMS