Bilde av et av flyene til Luftambulansetjenesten i Alta. Foto: Anne Grete Storvik

Lufttransport: Trenger 17 timer for å få det ene flyet klart

Driftsdirektør i Lufttransport mener det er lite arbeid som skal til for å få de fem «gamle» flyene i lufta. – Vi opererer hundre prosent etter myndighetenes krav.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

KLARE? – Av de fem eller seks flyene vi har stående, så er alle luftdyktige. Men de har noen timer arbeid til de kan slippes til tjeneste, sier driftsdirektør Kjetil Indrevik i Lufttransport. Foto: Privat

Å ta i bruk de fem «gamle» flyene til Luftttransport, som hadde driftsavtalen før Babcock,  har blitt diskutert etter at Bent Høie (H) lanserte dette som en av alternativene de ser på for å løse ambulanseflykrisen i Nord.

Administrerende direktør Øystein Juell i Luftambulansetjenesten HF har tidligere sagt til Dagens Medisin at det må flere formaliteter på plass for å ta i bruk de gamle flyene.

Det er imidlertid flere meninger om hvor lang tid det eventuelt vil ta å klargjøre flyene.

Luftfartstilsynet sa til NRK tirsdag at de mener det kan være en omfattende prosess å få flyene på vingene - mens direktør Frank Wilhelmsen i Lufttransport mente de kunne ha de gamle flyene i luften i løpet av et par dager.

– Noen timer arbeid
– Av de fem eller seks flyene vi har stående, så er alle luftdyktige. Men de har noen timer arbeid til de kan slippes til tjeneste, sier driftsdirektør Kjetil Indrevik i Lufttransport til Dagens Medisin.

Indrevik påpeker at dette ikke fly som er parkert i en «snø-skavel» og mener det ikke kreves mye arbeid for å få dem operative.
– Det er ikke rare mengden arbeid til de er oppe å står. Det ene trenger 17 timer. Så tre mann i en halv dag, og så flyr flyet. 

Kan innfri krav
Indrevik mener at de kan innfri luftfartstilsynets tekniske og driftsmessige krav til crew. 

– Lufttransport opererer hundre prosent etter myndighetenes krav. Vi kommer aldri til å ta et fly i lufta uten å innfri myndighetenes krav. Og dette mener vi det er kort vei til, presiserer han.

– Det er forskjell på å leie inn flyene og operere flyene. Vi har ikke noe arbeid med å få flyene inn i systemene, da de allerede ligger der.

Indrevik påpeker også at det ikke er flust med folk som kan gjøre jobben.

– Kortbanepiloter finnes det ikke mange av i Norge, eller for den saks skyld i verden.

Indrevik mener derfor at den raskeste måten å få pilotene klare for å fly, er å kjøre Babcocks piloter gjennom simulatortrening hos Lufttransport.

Har simulator på Gardermoen
– Det er fem måneder siden de som flyr i Babcock fløy i lufttransport. De flygerne var flyvere i Lufttransport inntil 1. juli, sier Indrevik.
– De fleste krav til en pilot i Lufttransport er innfridd hos dem. Men de må i simulator og ha en utsjekk. En operators proficiency check (OPC). Dette er snakk om fire til åtte timer i simulatortrening per mann, og man kan ha to i «simmen» om gangen, sier han.

Lufttransport har en slik simulator operativ på Gardermoen, informerer han.

– Vi er i dialog
Dagens Medisin har sendt spørsmål til Luftambulansetjenesten HF om hvor lang tid de tror det vil ta å få de fem flyene som står på bakken i luften - og hvilke eventuelle utfordringer de tror det er med å få pilotene gjennom simulatortrening.

Helseforetaket har følgende kommentar:

– Vi er i dialog med både Lufttransport, Babcock og Luftfartstilsynet for å se om det lar seg gjøre og hva som eventuelt må til, sier kommunikasjonsrådgiver Knut Haarvik i en e-post til Dagens Medisin.

Powered by Labrador CMS