Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

Luftambulansetjenesten brukes mest i Helse Nord, der luftambulansene i snitt har 23 oppdrag per dag. Bildet er tatt ved luftambulansebasen i Alta tidligere i høst.

Luftambulansetjenesten brukes mest i Helse Nord, der luftambulansene i snitt har 23 oppdrag per dag. Bildet er tatt ved luftambulansebasen i Alta tidligere i høst. Foto: Anne Grete Storvik

– Ikke bare å bruke de gamle flyene

I Stortinget mandag foreslo flere politikere å ta i bruk de gamle ambulanseflyene som står på bakken i Tromsø. Dersom det skal bli løsningen må flere formaliteter på plass, forklarer Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten HF.

Annons:
HÅP: – Vi håper at Babcock får orden på de tekniske utfordringene som gjelder og at flyene kommer tilbake i beredskap så fort som mulig, sier administrerende direktør Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten HF.

– Vi håper at Babcock får orden på de tekniske utfordringene som gjelder og at flyene kommer tilbake i beredskap så fort som mulig, sier administrerende direktør Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten HF. 

Han kan ikke fastslå hvor lang tid Babcock får på å løse utfordringene og feilsøke flyene som har tekniske feil.

– Det er fortsatt fullt mulig å benytte flyene, men med noe strengere begrensninger enn normalt, sier han.

Nylig ble det kjent at flere av de nye flyene som Babcock har kjøpt inn for å dekke flyplassene i Nord-Norge har tekniske feil.

– Ivaretar sikkerheten
– Selskapet har satt begrensninger på bruken av flyene mens de driver med teknisk feilsøking. Disse begrensningene går på flyvning i sidevind, bremseeffekt på rullebanen og skydekkehøyde. Dette er ekstratiltak – for å ivareta sikkerheten, sier Juell. 

 – Vi vurderer løpende ytterligere kort- og langsiktige tiltak inntil Babcock leverer beredskap i henhold til kontrakt.

Helseminister Bent Høie (H) sa til Stortinget i dag at å ta i bruk de fem flyene til Lufttransport som var i tjeneste før kan være et tiltak de vurderer.

– Vi vurderer bruken av de fem flyene som langsiktige tiltak for å dekke driften, sier Juell.

– Må sertifiseres
Han understreker imidlertid at de ikke kan få flyene opp i luften med en gang. Pilotene som fløy disse og nå jobber i Babcock må gjennomføre blant annet kursing og sertifisering før de eventuelt kan fly disse flyene. – Dette er ikke et tiltak som kan iverksettes over natta, sier Juell. 

– Var det en risiko i å kjøpe nye fly? 

– Det ligger en viss risiko i akkurat det. Det er ikke første gang man har ventet på å ta i bruk nyinnkjøpte ambulansefly, sier Juell og viser til at de tidligere har ventet på medisinsk innredning i flyene.

– Det som er litt spesielt er at Babcock har erfaring med disse flyene fra Sverige. Der har de ikke opplevd liknende problemer. 

– Vanskelig å si opp
Et av forslagene som ble lagt frem av Arbeiderpartiet og Senterpartiet på Stortinget i dag var å si opp avtalen med Babcock.

– Det skal litt til å si opp avtalen. Det sitter langt inne. Vi mener det er mer aktuelt å jobbe tett mot Babcock å finne alternative ressurser. Å si opp avtalen vil nok mest sannsynlig føre til dårligere tilbud til befolkningen, slik som vi står nå, sier Juell. 

Flere partier foreslo i dag at staten skulle overta driftsansvaret for luftambulansen i Norge.

– Vi vet at en ekspertgruppe skal vurdere fremtidig organisering. Jeg har ingen spesielle preferanser for hvordan det skal organiseres. Men det som nok er tilfelle, er at det ikke hjelper om man er en statlig eller kommersiell aktør, om det oppstår tekniske feil på nye fly, sier han.

Kommentarer

Nyheter fra startsiden

Organdonasjons-striden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!