Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

Det er ikke lenger grunnlag for å hevde at lapatinib er mer effektivt enn kreftlegemidlet trastuzumab, etter at det ble oppdaget feil i en studie.

Det er ikke lenger grunnlag for å hevde at lapatinib er mer effektivt enn kreftlegemidlet trastuzumab, etter at det ble oppdaget feil i en studie. Foto: Colourbox

Feil i studie om brystkreftlegemiddel

Det er hevdet at brystkreftlegemidlet lapatinib (Tyverb) var mer effektivt enn et annet kreftlegemiddel, trastuzumab.

Annons:

Men nå endres indikasjonen for brystkreftlegemidlet lapatinib (Tyverb), etter at det ble oppdaget feil i en studie.

Det er ikke lenger grunnlag for å hevde at lapatinib er mer effektivt enn kreftlegemidlet trastuzumab.

​Ifølge Statens legemiddelverk skyldes endringene i preparatomtalen til legemidlet at det ble oppdaget feil i effektresultatene fra studie EGF114299, som evaluerte effekt og sikkerhet av legemidlet i kombinasjon med en aromatasehemmer.

–  Feilene i studien påvirket sammenligningen mellom Tyverb i kombinasjon med aromatasehemmer og trastuzumab i kombinasjon med aromatasehemmer. Feilene medførte at studien feilaktig kunne gi inntrykk av at Tyverb var mer effektivt enn trastuzumab.

–  Indikasjonen i preparatomtalen vil derfor bli oppdatert til igjen å understreke at det ikke foreligger effektdata som tyder på at Tyverb er mer effektivt enn trastuzumab når begge brukes i kombinasjon med en aromatasehemmer hos postmenopausale kvinner med hormonreseptor‑positiv metastatisk sykdom som tidligere er behandlet med trastuzumab eller en aromatasehemmer, skriver Legemiddelverket.

De råder leger til å vurdere pasienter som er under behandling med Tyverb i kombinasjon med en aromatasehemmer, og som tidligere har hatt progresjon på behandling som inkluderer trastuzumab,  individuelt.

 

Kommentarer

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!