Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

OPPLEVER PÅGANG: Infodoc med 40 ansatte har kontor på Bønes i Bergen og leverer journaltjenester til leger. – Vi vokser i hele landet, sier daglig leder Bjarte Ottesen. Her sammen med utviklerne Kristian Sandven og Johannes Skjeggestad Meyer. Foto: Silje Robinson

OPPLEVER PÅGANG: Infodoc med 40 ansatte har kontor på Bønes i Bergen og leverer journaltjenester til leger. – Vi vokser i hele landet, sier daglig leder Bjarte Ottesen. Her sammen med utviklerne Kristian Sandven og Johannes Skjeggestad Meyer. Foto: Silje Robinson

Fastleger vil bort fra Melins journalsystem

Konkurrentene opplever stor tilstrømming fra misfornøyde kunder etter at Pasientsky kjøpte opp Hove Medical og journalsystemet System X.

Annons:

– Markedet er i full bevegelse. Vi har stor pågang fra leger som vil skifte journalsystem, og flertallet er System X-kunder. Vi går ikke ut med informasjon om antall kunder, men veksten vår er betydelig, sier Bjarte Ottesen, daglig leder i det bergensbaserte firmaet Infodoc.

I en rekke artikler i fjor høst fortalte Dagens Medisin hvordan én aktør, Jesper Melin, gjennom en rekke selskap og oppkjøp styrer stadig flere legers pasientjournaler, pasientkommunikasjon, betaling og inkassovirksomhet. Det ble forsterket da Melin-eide Pasientsky i fjor sommer kjøpte Hove Medical og deres journalsystem System X, som er en av de dominerende leverandørene av EPJ-løsninger hos fastlegene.

Etter oppkjøpet varslet Hove Medical at de ville kutte integrasjonen med WTW og Helserespons, som ville medført at en rekke fastlegekontor på kort varsel sto uten SMS-kontakt med pasientene. Kundene ble i stedet oppfordret til å melde overgang til Pasientsky, som provoserte mange leger.

Les også: Melins selskaper tema i Stortinget

– Omdømme betyr alt
Samtidig har Dagens Medisin fortalt hvordan mange leger reagerer på inkassopraksisen til Melin Collectors samt kontraktene som binder legene til betalingsautomatene fra Melin Medical i fem år. Konkurrentene til Pasientsky forteller nå at de opplever stor pågang fra fastleger som vil bytte journalsystem.

– Det er en stor beslutning for mange å skifte journalsystem, men vi har solgt mye til System X-kunder det siste og pågangen er bare økende. Dette er et marked som er relasjonsbasert hvor omdømme betyr alt, og vi ser at mange System X-kunder har fått nok, sier Ottesen.

– Vi har absolutt merket økt interesse, men det er omfattende å bytte journalsystem, så eventuelle markedsbevegelser av betydning vil ta tid, sier visepresident Peter Evans i CGM, som også er en stor aktør i markedet.

Les også: Melin-selskaper avviser kundeflukt

Dette er saken

* Dagens Medisin har i en rekke artikler beskrevet hvordan den tidligere fastlegen Jesper Melin har sikret seg styring over sentrale funksjoner ved fastlegekontorene i Norge.

* Melin eier helseplattformen Pasientsky, som i fjor kjøpte opp Hove Medical og journalsystemet System X. Han er også gründer og medeier i Melin Medical, som er dominerende aktør innenfor betalingsterminaler, samtidig som han har startet og kjøpt opp flere inkassoselskap som krever inn utestående beløp i helsesektoren.

* I 2017 endte 26.846 betalinger fra fastlegekontorene i tvangsinndriving fra namsmannen, som er over en firedobling fra året før.

* Jusprofessor Mads Andenæs mener det er uheldig at Melin Medical eier både betalingsløsningene og inkassoselskapet som brukes. Det gir en uheldig egeninteresse i høye gebyrer og en til dels aggressiv inkassopraksis, mener han.

* Flere leger har uttalt seg kritisk om det de mener er «monopollignende tilstander tilstander og at de låses til Melins mange selskaper gjennom uoppsigelige femårskontrakter.

* Konkurransetilsynet har oppfordret Pasientsky og Melin Medical om å foreta en «grundig vurdering av egen atferd» etter å ha mottatt flere varsler om mulige lovbrudd.

* Jesper Melin sto i 2017 oppført med en inntekt på 143 millioner kroner og en formue på 133 millioner kroner.

 

– Misnøye med Pasientsky
Også mindre aktører som Aspit og Pridok rapporterer om økt pågang i 2018. Aspit leverer journalløsningen Physica til fysioterapeuter og kiropraktorer. Daglig leder Dag Helge Haslekås ønsker ikke å oppgi tall for nye kunder eller markedsandeler, men opplyser at det grovt sett har vært tredobling av nye kunder i 2018 sammenlignet med 2017.

– De aller fleste er tidligere brukere av Promed og mitt inntrykk er at hovedårsaken til at de bytter leverandør er misnøye med Pasientsky, sier Haslekås.

Promed er et journalsystem som tidligere var eid av Programvareforlaget, et selskap som ble kjøpt opp av Pasientsky i 2017.  

– Rømmer fra System X
Pridok er en nykommer på markedet som tilbyr et webbasert journalsystem. Systemet er ikke ferdig utviklet, men de har likevel lang venteliste av nye kunder.

– Vi fikk 423 nye fastlegekunder før jul i fjor, og brorparten av dem rømmer fra System X. For oss har dette vært en pangstart, sier Jørgen Gilberg, medgründer og markedsansvarlig i Pridok.

Selskapet anbefaler legene å vente med å ta i bruk Pridok til løsningen for e-resept er på plass senere i år, men de tar likevel imot de mest utålmodige. Blant dem er fastlegen Trygve Skonnord, som ved nyttår byttet fra System X til Pridok.

– Jeg har tatt konsekvensen av oppkjøpet av System X og en rekke negative erfaringer med Melin-tjenester. E-resepten mangler i Pridok så det fungerer ikke optimalt, men straks den er på plass er jeg sikker på at mange vil konvertere, sier Skonnord. 

– Inntrykket mitt er at veldig mange fastleger er på jakt etter alternativer til System X fordi de ikke stoler på at Pasientsky, som nå eier System X, vil videreføre systemet. Flere leger har hatt besøk av Pasientsky som er åpne på at de ønsker alle kundene over på Pasientsky, sier Skonnord.

Ønsker å slutte med automat
Svein Aarseth er fastlege og leder i Rådet for legeetikk. Han har tidligere uttalt til Dagens Medisin at det er etisk problematisk at Jesper Melin har tatt styringen over sentrale funksjoner ved en rekke fastlegekontor gjennom sitt holdingselskap Melin Holding, som igjen har betydelige eierinteresser i Pasientsky og indirekte også i Melin Medical og Melin Collectors.

Les også:  Advokat: – Melin fester grepet om hele verdikjeden

– Dette diskuteres nå mye blant fastleger og det er stor oppmerksomhet knyttet til betalingsautomatene og inkassovirksomheten til Melin-selskapene. Mange opplever et ubehag ved måten inkassovirksomheten drives på, sier Aarseth til Dagens Medisin.

Dagens Medisin har vært i kontakt med leger som ønsker å slutte med betalingsautomatene som er direkte knyttet til Melins inkassovirksomhet.

– Jeg er uenig i forretningsmodellen. Det er for aggressivt når våre pasienter, som vi forsøker å ta vare på hver dag, havner i økonomisk uføre for noe som i utgangspunktet er små beløp. I tillegg står selskapet frem på TV og legger skylden på fastlegene. Det får være måte på, sier en fastlege.

Mange fastleger har bundet seg til Melin Medical og deres betalingsautomat i fem år, og sliter derfor med å komme seg ut av avtalen. I frykt for å møte erstatningskrav om de slutter å bruke betalingsautomaten eller går over til mobilbaserte løsninger, vil ikke fastlegene bli sitert med navn.

Har du tips i denne saken? Send epost til journalist Målfrid Bordvik og Anne Hafstad

Uro rundt delbetalinger
Legeforeningen bekrefter at journalløsninger, digitale kommunikasjonsløsninger med pasientene, betalingsautomater og inkasso diskuteres som aldri før blant fastlegene.

– Vi oppfatter et det er en del oppmerksomhet blant fastlegene rundt leverandøravtalene. Det synes vi er bra, sier president Marit Hermansen i Legeforeningen

Hun opplyser at Legeforeningen ikke har fått mange henvendelser fra fastleger som ber om bistand knyttet til leverandørkontrakter generelt eller Melin Medical og Melin Collectors spesielt. 

– Vi er imidlertid kjent med at Melin Medical har fått en del henvendelser fra fastleger knyttet til hvordan de håndterer delbetalinger av krav fra debitorer, og vi har vært i kontakt med Melin om dette, sier Hermansen.

Les intervju med Jesper Melin: «Vi er ikke de store skurkene som folk vil ha det til»

 

Relaterte saker

Kommentarer

  • Vidar Rødsjø 11.01.2019 12.30.31

    For oss pasienter er disse betalingsautomatene en tragedie på enkelte steder. På legevakt blir man stående lenge for å gjøre betaling uten at systemet fungerer. Jeg har dratt hjem mange ganger uten å ha fått betalt for meg. Det er trist å se eldre slite med denne betalingsløsningen...spes der man kan bruke seddler som bare kommer i retur. Tilbake til å betale i luka slik som sykehuset. Ja takk.

Nyheter fra startsiden

Har kontrollert helsevesenets ressursbruk i 25 år

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!