Frustrerte: Vi har ikke bestemt oss for hva vi skal gjøre. Det er uoversiktlig hva vi får fra Promed X, sier fysioterapeutene ved Osterøy Fysioterapi. Fra venstre Stina Aakre Vevle, Anette Holmelid Elvik og Britt Strømme. Foto: Målfrid Bordvik

Flere faggrupper reagerer på press fra Pasientsky

Norsk fysioterapeutforbund og Norsk Kiropraktorforening har fått bekymringsmeldinger fra medlemmer som føler seg forsøkt presset over på en ny digital plattform fra Pasientsky.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Dagens Medisin har i en serie med saker de siste ukene omtalt hvordan gründeren og den tidligere fastlegen Jesper Melin fester grepet om stadig flere funksjoner ved fastlegekontorene. Melin er selv styreleder i Pasientsky. Gjennom dominerende eierandeler i selskaper som tilbyr digital kommunikasjon mellom leger og pasienter, pasientjournaler, betalingsløsninger og inkassovirksomhet, mener mange han er i ferd med å skaffe seg en tilnærmet og uheldig monopolsituasjon. Mange fastleger opplever at dette gjør det vanskelig med integrasjon med helsenorge.no eller andre leverandørers løsninger.

Les også: Fastlege sendte bekymringsmelding til helseministeren

Våre medlemmer brøt både lover og forskrifter fordi Pasientsky ikke leverte det de skulle. Det er alvorlig Fred Hatlebrekke, forbundsleder i Norsk fysioterapeutforening

Nå kan Dagens Medisin vise hvordan det ikke bare er fastlegene som opplever å bli satt under press. Det gjelder også flertallet av landets privatpraktiserende fysioterapeuter og kiropraktorer.

Varslet overgang til nytt system
Det hele startet i desember 2017 da Pasientsky AS kjøpte opp Programvareforlaget som står bak journalprogrammet ProMed. Dette er journalløsningen som nær 80 prosent av de privatpraktiserende fysioterapeutene og kiropraktorene bruker i dag; totalt mange tusen brukere.

I april 2018 varslet Pasientsky alle sine brukere om at de måtte overføres til en skybasert EPJ-løsning før sommeren. Det var ifølge selskapet nødvendig for å tilfredsstille kravene i de nye personvernreglene (GDPR). Samtidig ble det varslet om at fra 31.12.2018 ville alt vedlikehold av ProMed som driftes lokalt, stoppes.

I løpet av våren 2018 fikk profesjonsforeningene for fysioterapeutene og kiropraktorene stadig flere bekymringsmeldinger fra medlemmene. Dette fikk foreningene til å reagere. I juli sendte de et felles brev til Programvareforlaget/Pasientsky og ba dem bremse opp. Her står det blant annet:

«Våre foreninger har mottatt henvendelser fra medlemmer som opplever markedsføringen og introduksjonen av ProMedCloud problematisk. De anser at man nå tvinges over på et midlertidig skybasert system med sikte på en overgang til ProMed X som ennå ikke er utviklet. Dette opplever medlemmene som urimelig. På den bakgrunn henstiller vi om at Programvareforlaget/Pasientsky vedlikeholder lokale løsninger frem til ProMed X er ferdig».

Krise i sommer
Mot slutten av juli og i begynnelsen av august gjennomførte Pasientsky overgangen fra lokale løsninger til sin egen midlertidige skyløsning.

– For mange av våre medlemmer ble det krise fordi overgangen ikke fungerte. De har ikke fått tilgang til eget pasientjournalsystem, og det hele brøt mer eller mindre sammen. Over flere dager var det tilnærmet kaos, sier forbundsleder Fred Hatlebrekke i Norsk fysioterapeutforbund (NFF) og leder Jakob Lothe i Norsk kiropraktorforening (NKF) til Dagens Medisin.

Ved Osterøy Fysioterapi utenfor Bergen førte nedetiden til at fysioterapeut Britt Strømme ikke fikk sendt rapporter til lege som ventet på tilbakemelding om pasienter og ikke skrevet ut sykmeldinger. Notater måtte skrives for hånd, og feriestarten måtte utsettes. Kollegaen hennes, Anette Holmelid Elvik, fikk ikke utbetalt lønn på tre uker på grunn av kommunikasjonssvikt opp mot Helseøkonomiforvaltningen (Helfo).

Dette er Melin-saken

Dagens Medisin har i flere artikler de siste ukene vist hvordan den tidligere fastlegen og gründeren Jesper Melin, gjennom en rekke selskaper, skaffer seg styringen over stadig flere funksjoner ved fastlegekontor over hele landet.Melin eier mer enn 90 prosent av aksjene i Pasientsky AS. Selskapet leverer digital kommunikasjon mellom legene og pasientene. Han har også kjøpt opp Hove Medical og er gjennom dette den markedsledende leverandøren av EPJ-løsninger hos fastlegene.Jesper Meling kontrollerer 49.9 proisent av aksjene i Melin Medical. Selskapet leverer betalingsløsninger til legekontorene og eier også Melin Collectors, et inkassoselskap som legene er forpliktet til å bruke gjennom sin avtale med Melin Medical. En rekke fastleger opplyser til Dagens Medisin at de er bekymret for det de mener fremstår som monopollignende tilstander og at de låses til Melins mange selskaper gjennom uoppsigelige femårskontrakter. Jusprofessor Mads Andenæs ved Universitetet i Oslo mener det er svært uheldig at Melin Medical eier både betalingsløsningene og inkassoselskapet som brukes. Det gir en uheldig egeninteresse i høye gebyrer og en til dels aggressiv inkassopraksis, mener han.

– Med tre dager nedetid og 15 pasienter hver dag ble det mye som måtte skrives for hånd og legges inn igjen. Det førte til mye merarbeid og kostnader, sier Strømme, som opplevde at brev til Nav fortsatt lå usendt i systemet da hun kom tilbake etter tre uker ferie.

– Jeg har vært kjempefornøyd med ProMed siden oppstarten i 1996, men det er jeg ikke lenger. Etter oppkjøpet er supporten blitt dårligere og jeg har skrevet mange hissige mailer. Etter press skal løsningen vare i ett år til, men vi er engstelige og usikre for kostnadene og stabiliteten i det nye systemet. Vi ser at kostnadene vil øke betydelig fordi det som tidligere var integrert i programmet, ikke videreføres i «basispakken», sier hun.

Pasientene ble rammet
Andre fysioterapeuter og kiropraktorer opplevde at timebestillinger og all digital kommunikasjon med pasientene lå brakk. Konsekvensene var blant annet at brukerne av systemet ikke visste hvilke pasienter som hadde time, og ingen kunne bestille eller avbestille timer.

– Pasientene våre ble rammet på en svært uheldig måte, sier de to forbundslederne.

Behandlerne kunne heller ikke oppfylle sine lovpålagte krav om journalføring, innmeldinger om egenandeler til Helfo, samt forskriftsfestet plikt til å sende epikriser til blant annet fastlegene.

– Våre medlemmer brøt både lover og forskrifter fordi Pasientsky ikke leverte det de skulle. Det er alvorlig, sier Hatlebrekke.

De påpeker begge:
– Det er foruroligende at prosesser fremskyndes og iverksettes gjennom å utøve press mot brukergrupper før systemene er kvalitetssikret og tekniske løsninger er tilstrekkelig testet ut. Det setter pasientsikkerheten i fare.

I lukkede Facebook-grupper diskuterer fysioterapeuter og kiropraktorer nå om de skal velge Pasientsky eller hovedkonkurrenten Physica.

Pasientsky beklaget
Pasientsky har i ettertid beklaget at systemet ikke var godt nok testet før prosessen ble satt i gang. I et brev, datert 31. august, lover den nytilsatte direktøren i Pasientsky, Anders Havneraas, at ProMed skal fortsette som lokal løsning ut 2019, samt at alle kundene skal holdes løpende orientert om endringer i egne nyhetsbrev.

Parallelt med at brukerne opplever store problemer med journalsystemene sine, brer det seg en uro knyttet til at én leverandør blir stadig mer dominerende i dette markedet, ved å levere både journalsystemer, digital kommunikasjon mellom behandler og pasient, samt betalingsløsninger og inkasso. Det rapporters om økende uro for manglende vilje til integrasjon på tvers av leverandører og systemer.

Styreleder og eier av Pasientsky, Jesper Melin avviser kritikken.

- Vi i Pasientsky ønsker å legge til rette for at små og innovative norske leverandører åpent skal kunne utvikle nye og bedre løsninger på vår plattform. Hadde vi ønsket å lukke pasienter og leger inn i våre løsninger, hadde vi ikke tatt i bruk det som kalles openehr, sier han. (les hele intervjuet med Melin i egen sak)

– Vi har den siste tiden sett flere eksempler på at eksisterende løsninger og underleverandører ikke får, eller vil få, tilgang til Pasientsky sin nye plattform. Selskapet ønsker i stedet å tilby brukerne egne løsninger. Dette ser vi på som et mulig hinder for innovasjon og nytenkning, sier Lothe, som får støtte fra Hatlebrekke i NFF.

– Det er en erklært strategi fra Pasientsky at deres plattform skal dominere hele primærhelsetjenesten. Den bekymringen Legeforeningen og fastlegene gir utrykk for overfor Dagens Medisin tilknyttet en mulig monopolsituasjon på alle funksjoner, deler vi helt. Vi ønsker å være en del av de offentlige løsningene og at alle systemer snakker sammen, sier han.

Avviser påstander
-Melin Medical og Melin Collectors opererer helt uavhengig av øvrige selskaper hvor Jesper Melin, indirekte eller direkte, har eierandeler. Selskapet har et uavhengig styre og operasjonell ledelse. Per i dag bruker cirka en av fire fysioterpeuter/kiropraktorer-klinikker innen primærhelsetjenesten betalingsløsning fra Melin. Det betyr at tre av fire ikke bruker våre tjenester. Påstander om «monopolsituasjon» blir derfor helt grunnløse, sier administrerende direktør Ingvill Hestenes i Melin Medical til Dagens Medisin. 

Dette er bakgrunnen for at de to, sammen med Privatpraktiserende Fysioterapeuters Forbund og Norsk Manuellterapeutforening, tok kontakt med Helse- og omsorgsdepartementet rett før sommerferien.

– Departementet så i første omgang ikke behov for et møte, men etter litt press fikk vi innvilget et «lyttemøte» 3. september. Under møtet lyttet departementet med interesse til våre erfaringer og bekymringer, men ga samtidig uttrykk for at det var lite de kunne gjøre, sier Hatlebrekke og Lothe.

Powered by Labrador CMS