ORDKRIG: Svein Stiksrud (bildet) sendte brev til helseministeren med kritikk av Pasientsky. Nå anklages han av Pasientsky-eier Jesper Melin for å være profittmaksimerende. Foto: Anne Hafstad

Fastlege sendte bekymringsmelding til helseministeren

Fastlege Svein Stiksrud reagerer på «sololøp fra Pasientsky» og ber Bent Høie rydde opp i det han kaller motarbeidelse av offentlige helsetjenester.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Legesenteret Din Lege AS i Oslo har de siste tre årene benyttet System X som leverandør av elektronisk postjournal. Som mange andre legesenter holdt de derfor på å miste mye av sin elektroniske kommunikasjon med pasientene da samarbeidet mellom Helserespons og System X brøt sammen for noen uker siden. En rettsavgjørelse i Kongsberg reddet legekontorene frem til nyttår, men krangelen mellom WTW og Hove Medical er fortsatt ikke løst.

– Vi vil egentlig nå ut av det som fremstår mer og mer som en monopolsituasjon for en leverandør. Vi ønsker etter hvert å knytte oss til den offentlige helseplattformen Helsenorge. Det ser ikke ut til å være mulig med System X etter at Pasientsky har kjøpt Hove Medical, sier fastlege Svein Stiksrud ved fastlegekontoret Din Lege til Dagens Medisin.

Har du tips i denne saken? Send epost til journalist Målfrid Bordvik og Anne Hafstad

– Et paradoks
Stiksrud og hans kolleger er så bekymret at de den 13. september sendte brev til helseministeren. Dagens Medisin har fått innsyn i brevet. Her står det blant annet:

«Etter at Hove Medical gikk inn som datterselskap i Pasientsky-gruppen i mai, har leverandørens forretningsprofil endret seg. Det innebærer blant annet at System X skal benytte Pasientsky som elektronisk løsning».

«Det er et paradoks at en aktør som System X, som i dag har rundt 40 prosent av fastlegene i sin portefølje, får lov til å kjøre et sololøp som direkte undergraver arbeidet med Direktoratet for E-helses felles elektroniske plattform», skriver legene.

En profilert fastlege i Oslo kaller meg indirekte profittmaksimerende i et åpent brev til helseministeren. Det tar jeg personlig, og det er faktisk første gang noen har provosert meg så mye at jeg svarer tilbake offentlig Jesper Melin

Les også: Slik tok han styringen på fastlegekontorene

Etterlyser inngripen
Stiksrud mener både Bent Høie og Legeforeningen må ta grep. 

– Vi som fastleger og brukere har et unisont ønske om en felles, offentlig elektronisk plattform. Kommersielle aktørers ønske om profitt, kan ikke veie tyngre enn den udiskutable gevinsten en felles offentlig plattform vil ha.

Stiksrud og kollegene hans frykter at de om få måneder blir presset til å velge Pasientsky AS som elektronisk kommunikasjonsplattform med pasientene.

– Vårt alternativ og sannsynlige valg blir å skifte EPJ-leverandør. Det er en relativt smertefull og kostbar øvelse, skriver Stiksrud.

Les også:  Advokat: – Melin fester grepet om hele verdikjeden

SLÅR TILBAKE: – Svein Stiksrud har mange ganger vært den fastlegen som har tjent mest i Norge, med inntekt på 4-5 millioner kroner i året, sier en provosert Jesper Melin. Foto: Jan Nikolai

Provosert Melin
Jesper Melin, gründer og eier av Pasientsky, reagerer på brevet som ble sendt Helsedepartementet med kopi til blant annet konkurrenten WTW og Legeforeningen.

– En profilert fastlege i Oslo kaller meg indirekte profittmaksimerende i et åpent brev til helseministeren. Det tar jeg personlig, og det er faktisk første gang noen har provosert meg så mye at jeg svarer tilbake offentlig, sier Melin i et intervju med Dagens Medisin.

Han slår knallhardt tilbake mot fastlege Svein Stiksrud.

– Svein Stiksrud har mange ganger vært den fastlegen som har tjent mest i Norge, med inntekt på 4-5 millioner kroner i året. Han har 2500 pasienten på listen. En gjennomsnittlig pasient besøker legen cirka fire ganger i året, som gir 10.000 pasientbesøk. Det gir 50-60 pasienter per dag, og da har han 6-8 minutter per pasient ved en åtte timers arbeidsdag. Det er uten tid til toalettbesøk og lunsj, og heller ikke samtalen med Nav om den enslige moren med tre barn som nettopp har fått kreft. Er det god pasientbehandling, eller profittmaksimerende? spør Melin.

Han avviser også at Pasientsky lages som et lukkes system, og sier alle leverandører er velkommen til å levere tjenester til den nye plattformen, som også skal kommunisere med Helsenorge.

Les hele intervjuet med Jesper Melin her

– Usmakelig avsporing
Fastlege Svein Stiksrud stempler uttalelsene fra Melin som en «usmakelig avsporing».

– Regnestykket er feil og det er en total avsporing. Det er ikke slik jeg driver min praksis. Pasientmassen er fornøyd, jeg har kort ventetid og håndterer dette helt utmerket, sier Stiksrud.

Han understreker at brevet til helseministeren ikke er ment som et angrep på Melin.

– Det er primært et angrep på politisk ledelse som ikke gir Direktoratet for E-helse det verktøyet de trenger for å sørge for at Helsenorge blir den plattformen som de har reklamert for. Jeg har forstått politikerne slik at de mener å rulle ut en felles, elektronisk plattform for helsevesenet i Norge. Hvis de slipper frem System X, som ikke er interessert i denne plattformen, men som kommuniserer via Pasientsky, så blir det eget parallelt løp i konflikt med Helsenorge, sier han.

Stiksrud har foreløpig ikke fått svar på brevet sitt til helseministeren.

– Jeg forstår at Melin og de som driver kommersiell virksomhet prøver å ta et marked, men jeg kan ikke forstå at politikerne passivt ser på det. Jeg etterlyser klare signaler fra politisk ledelse, som må svare på hva som er intensjonen med Helsenorge. Min agenda er at fastleger, inkludert meg selv, skal ha et pålitelig og velfungerende system i hverdagen, og at vi ikke blir skviset på en monopolsituasjon. Da er det tryggest med en statlig drevet helseplattform, mener fastlegen.

Møte med Direktoratet for E-helse
Nylig diskuterte han saken i et møte med Direktoratet for E-helse. Hilde Lyngstad, avdelingsdirektør i Direktoratet for e-helse, sier de jobber med videre utbredelse av løsningen på helsenorge.no. Målet er at alle pasienter skal kunne kontakte fastlegen sin via helsenorge.no, på tvers av systemleverandører. De vil imidlertid ikke gripe inn i situasjonen som har oppstått på mange legekontor.

– Det er leverandørene som velger hvilket tilbud de vil gi til sine fastlegekunder, og valg av journalleverandør er opp til det enkelte fastlegekontor. Vi har ikke anledning til å gripe inn i et avtaleforhold mellom to private parter som fastleger og EPJ-leverandører, sier Lyngstad til Dagens Medisin.

Offentlig og privat samarbeid
– Den digitale utviklingen går fort, og det er viktig at Helsenorge.no følger med i utviklingen, sier statssekretær Maria Jahrmann Bjerke (H) i Helse- og omsorgsdepartementet til Dagens Medisin.

Hun påpeker at det aller viktigste for dem er at pasientene møter en samordnet helsetjeneste og at pasientene skal ha en dør inn.

– Helsenorge.no er den offentlige felles inngangsporten for pasientene. Portalen har ulike funksjoner og må utvikles på en måte som gir gode løsninger for pasientene, sier Jahrmann Bjerke.

Hun legger til at det er regjeringens politikk at private leverandører skal benyttes der det er mulig og nyttig.

– Det er viktig for oss at det lages et godt system hvor private aktører kan integreres til Helsenorge.no slik at vi kan opprettholde og levere på vårt mål om én inngang for pasientene, sier Jahrmann Bjerke. 

Powered by Labrador CMS