Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn
Artikkelbilde
IKKE DEKKENDE: I fjor etterlyste Yngre legers forening at helseministeren i sykehustalen sin snakket om tillitskrisen på sykehusene. – Jeg kommer aldri til å bruke ordet tillitskrise fordi jeg mener at det ikke er et dekkende ord for utfordringene, sier Bent Høie. Arkivfoto

– Legenes tilbakemeldinger vil være en viktig del av talen

Bent Høie lover at han i sykehustalen tirsdag vil snakke om at sykehuslegene opplever en hektisk hverdag og ønsker mer tid til pasientene.

Publisert: 2018-01-16 — 05.54

 President i Legeforeningen, Marit Hermansen, sa til Dagens Medisin at hun forventer at «helseministeren adresserer den alvorlige situasjonen vi nå ser i sykehusene» når Høie holder sin femte sykehustale tirsdag kl 1100.

Les saken: Bent Høie må erkjenne tillitskrisen

Utfordringene varierer fra sykehus til sykehus, og det er ulike årsaker til utfordringene.
Bent Høie, helseminister

– De ansatte opplever et arbeidspress som nærmer seg bristepunktet og det kuttes i pasienttilbudet over hele landet. Helseministeren må erkjenne tillitskrisen og levere praktisk politikk som skaper ro i sykehusene, uttaler legepresidenten.

Bent Høie sier at han vil ta tak i legenes frustrasjon:

– I talen i formiddag vil jeg adressere det jeg opplever mange leger gir tilbakemelding om, som en hektisk hverdag, at de ønsker mer tid til pasientene – mer tid til møter med pasientene og til pasientbehandling. Dette vil være en viktig del av talen, sier statsråden til Dagens Medisin.

Dialog med tillitsvalgte
Høie poengterer at han er opptatt av dialog med de tillitsvalgte på sykehusene.

– Jeg har hatt et nasjonalt møte med de tillitsvalgte ved sykehusene, og skal jobbe med hvordan de tillitsvalgte skal følges opp. Vi fikk positive tilbakemeldinger på det møtet vi har hatt, og dette vil videreføres som en årlig samling der tillitsvalgte får meg direkte i tale og kan diskutere problemstillinger.

Viktig faktagrunnlag
Høie sier også at han vil følge opp fjorårets tale om hva pasientens helsetjeneste ikke skal være, blant annet manglende åpenhet og manglende ledelse.

Helseministeren viser til en nasjonal undersøkelse som skal gjennomføres på alle sykehus i løpet av våren. Undersøkelsen, kalt ForBedring, er utarbeidet gjennom et nasjonalt samarbeid mellom helseregionene, helseforetakene og pasientsikkerhetsprogrammet, samt Helsedirektoratet og Helse- og omsorgsdepartementet.

Spørsmålene omhandler tema som engasjement, samarbeidsklima, arbeidsforhold, sikkerhetsklima, lederatferd, fysisk miljø og oppfølging.

– Undersøkelsen, som også er utviklet i samarbeid med de tillitsvalgte, vil være et viktig redskap for den enkelte avdeling ved at de kan gripe fatt i eventuelle utfordringer. Svarene fra undersøkelse vil gi et bedre faktagrunnlag for hva som er situasjonen på sykehusene, sier Høie.

"Pasienten" vinner
– Ordet "pasienten" har vært mye mer nevnt i de tidligere talene dine enn helsepersonell. Vil du snakke mer om de ansatte på sykehusene i morgendagens tale?

– Hvis vi teller ord, vil uansett pasienten vinne. Min visjon og regjeringens visjon er å skape pasientens helsetjeneste. Ser vi på innholdet i den, er det gjennomgående at jeg snakker om de som jobber i helsetjenesten og at de er de viktigste medspillerne i pasientens helsetjeneste. 

– I fjor etterlyste nestleder i Yngre legers forening at du tok tak i den påståtte tillitskrisen mellom ledere og ansatte på sykehus. Og legepresidenten mener du må erkjenne denne tillitskrisen i årets sykehustale. Vil du snakke om det senere i dag?

– Jeg kommer aldri til å bruke ordet tillitskrise fordi jeg mener at det ikke er et dekkende ord for utfordringene. Resultatene fra pasientsikkerhetsprogrammet gir et felles grunnlag for å diskutere åpenhet, kultur og ledelse. Her kom det frem at denne kulturen ikke var god nok ved halvparten ved sykehusene.

– Gjennom den nye undersøkelsen i vår vil få et enda bedre grunnlag for å diskutere temaet. Det er mitt utgangspunkt. Utfordringene varierer fra sykehus til sykehus, og det er ulike årsaker til utfordringene, svarer statsråden.

Du kan følge med på sykehustalen, som streames her.

 

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem
  • Bengt KP 16.01.2018 10.08.58

    Pasientens helsevesen har i realiteten blitt kundens helsevesen. Det som er mest ressurssterk, roper høyest og klager mest får mest helsetjeneste ut av pengene. Og greit å vite han aldri vil kalle situasjonen hva den faktisk er, beskriver han det som en tillitskrise er det en falliterklæring av seg selv. Ikke forvent noe av Høie folkens, da blir man skuffa.

Nyheter fra startsiden

KOMMUNELEGER VARSLER OM HØYT ARBEIDSPRESS

Bilde av Carl Magnus Jensen, kommuneoverlege i Eidsvoll og Hurdal

Kommunelege: – Det har blitt mange tøffe samtaler

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!