"BEDRE NÅ": – Dette peker bakover i tid. Vi jobber mye med å bedre klimaet for å melde og varsle, forteller UNN-direktør Tor Ingebrigtsen. Foto: UNN Foto:

UNN-direktøren: – Dette representerer ikke nå-situasjonen

Tor Ingebrigtsen, administrerende direktør ved UNN, mener situasjonen nå er mye bedre ved sykehuset han leder.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

De urolige tilstandene ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) var i sommer eneste tema i et møte i Helse- og omsorgsdepartementet.

Møtet kom i stand på bakgrunn av at Fylkesmannen i Troms hadde rettet en bekymringsmelding til departementsråd Bjørn-Inge Larsen.

 Ingebrigtsen: - Mange er ikke oppdatert
Møtet, der Fylkesmannen, Helse Nord og Helsetilsynet deltok, dreide seg om den langvarige konfliktsituasjonen, meldekulturen ved sykehuset samt at sykehuset gjentatte ganger ikke har svart på henvendelser fra tilsynsmyndigheter.
UNN-direktør Tor Ingebrigtsen, som ikke var invitert til møtet, mener forholdene er annerledes nå, enn det som gis inntrykk av:

– Mange som uttaler seg i denne saken er ikke oppdaterte, de tar utgangspunkt i en fem år gammel enkeltsak, sier Ingebrigtsen og viser til saken der Helsetilsynet nylig ga UNN kraftig kritikk.


– Svikt fra enkeltmedarbeidere
– Mitt budskap er at dette ikke representerer nå-situasjonen. Vi har jobbet intenst med forbedringer de tre-fire siste årene. Det er grundig dokumentert at vi har gode resultater i pasientbehandling, og her skaper UNNs medarbeidere resultater som ligger på landsgjennomsnittet, sier Ingebrigtsen til Dagens Medisin

– Men om dette er basert på en situasjon som ikke er oppdatert, hvorfor er denne saken havnet på HODs bord ?

– Det må du spørre fylkesmannen om. Hvorfor det skjer akkurat nå vet jeg ikke. Men jeg er helt enig i at det er uakseptabelt at vi ikke har svart Helsetilsynet i tide på henvendelser.
Dagens Medisin har spurt Fylkesmannen om dette. Her kan du lese hvorfor han fortsatt er bekymret: Derfor slo Fylkesmannen alarm

– Hvorfor har dere ikke svart?

– Det har vært svikt fra enkeltmedarbeidere, og så har vi hatt et system der de systemansvarlige, som er medisinsk fagsjef og jeg, ikke tidsnok har blitt kjent med at det har vært manglende svar. Dette er nå rettet opp i form av at vi blir orientert ved første purring dersom det ikke er svart på.

– Hvorfor tror du denne informasjonen ikke har nådd deg?

– Vi har ikke hatt gode nok rutiner, og er blitt klar over dette først når Fylkesmannen har truet med dagbøter.

 – Jeg er også enig i at vi har hatt en meldekultur som ikke har vært god nok, i enkelte fagmiljøer. Men antallet avviksmeldinger ved UNN er tredoblet siden 2012, og antall varsler om alvorlige hendelser som er sendt til Helsetilsynet har økt. Antall varslinger per 100.000 døgnopphold er lik som landsgjennomsnittet, og det er takket være en betydelig innsats fra mange ledere og ansatte, sier Ingebrigtsen.

– Positiv utvikling

– UNN har slitt med konflikter og bekymringsmeldinger i mange år. Hvor kommer dette fra?

– Dette peker bakover i tid. Vi jobber mye med å bedre klimaet for å melde og varsle. I den siste medarbeiderundersøkelsen fra 2016 så var det en statistisk signifikant forbedring, når det gjaldt graden av medvirkning fra ansatte til forbedring. I det lange løp er det de ansattes jobbtilfredshet og resultatene i pasientbehandlingen som teller, UNN har hatt en positiv utvikling de siste årene.

– Ifølge departementsråd Bjørn Inge Larsen er det sjelden at slike saker havner på hans bord?

– Jeg oppfatter at han sier det er sjelden at Fylkesmannen ber om et slikt møte.

– Kan det kanskje bunne i at UNN ikke svarer på henvendelser fra Fylkesmannen?

– Dette har vi som sagt ryddet opp i allerede.
– Marit Hermansen, president i Legeforeningen, sier ledelsen på UNN gjentatte ganger har forsømt sitt ansvar, hva tenker du om det?

– Det er jeg ikke enig i. Marit Hermansen vet at vi har jobbet godt sammen med de lokale tillitsvalgte med å forbedre ting. Det gjelder også Legeforeningen, avslutter Tor Ingebrigtsen.

Powered by Labrador CMS