Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

BEDRE KOMMUNIKASJON: Helseminister Bent Høie mener god ledelse er avgjørende for hvordan de som jobber i helsetjenesten møter og involverer pasientene.

BEDRE KOMMUNIKASJON: Helseminister Bent Høie mener god ledelse er avgjørende for hvordan de som jobber i helsetjenesten møter og involverer pasientene. Foto: Øyvind Bosnes Engen

– Glad de følger oppfordringen

Helseministeren mener resultatene av fokus på bedre kommunikasjon mellom lege og pasient allerede har begynt å vises. 

Annons:

Dagens Medisin skrev torsdag om Forbrukerrådets kampanje #syktvelkommen, der de ber om pasientenes egne historier som viser hvordan de ble tatt imot i møte med helsevesenet. Flere har allerede tatt oppfordringen, og deler sine opplevelser på Twitter, både negative og positive.

Hensikten med kampanjen er å bevisstgjøre helsepersonell på hvordan de kommuniserer med pasienten, forklarte fagdirektør i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie. I tillegg ønsket de å få helse- og omsorgsminister, Bent Høie, på banen.

– Han kan sette det på dagsorden og dermed sende signaler til helsevesenet. Høie er jo opptatt av at pasienten skal bli møtt i øyehøyde, men mange pasienter syns det er vanskelig å si ifra til legen, sa Vie.

Opptatt av dette lenge
Bent Høie svarer at det skjer mye i helse- og omsorgstjenesten som gir bedre kommunikasjon.

– Som ny helse- og omsorgsminister oppfordret jeg Forbrukerrådet til å engasjere seg mer i hvordan folk opplever helse- og omsorgstjenesten. Jeg er glad for at de følger oppfordringen, sier han og fortsetter:

– Tilbakemeldingene til Forbrukerrådet er de samme jeg får. Få pasienter er misfornøyd med selve behandlingen, men flere er misfornøyd med ventetid og kommunikasjon. Dette har jeg vært opptatt av helt siden jeg satte meg i statsrådstolen i 2013. Resultatene begynner å viser seg i form av kortere ventetid, tettere oppfølging og bedre kommunikasjon.

God ledelse avgjørende
Høie trekker blant annet frem pakkeforløp på kreft og rett til kontaktlege for alvorlig syke pasienter i sykehus som tiltak som bedrer kommunikasjonen mellom lege og pasient, og mener god ledelse er avgjørende for hvordan de som jobber i helsetjenesten møter og involverer pasientene.

– Vi har laget en plan for å heve kompetansen i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og etablert en egen lederutdanning for primærhelsetjenesten. Fra nyttår stiller vi tydeligere krav til ledelse i hele helse- og omsorgstjenesten. Vi er ikke i mål. Men det skjer mye på mange områder, sier han.

Kommentarer

  • lege 02.12.2016 15.12.22

    Det er ikke rart pasienter synes det er vanskelig å si ifra. Det er en lang vei å gå før leger- men også annet helsepersonell- opptrer på en måte som innbyr til dialog. Mange pasienter som våger seg frempå for å få en forklaring f.eks. på resonnementer for diagnoser, blir avfeid med et autoritært- " Vi har bestemt at du feiler NN-tilstand". Jeg har selv vært innlagt og spurte forsiktig da jeg ikke forstod diagnosen som kirurgen presenterte. Og jeg følte meg like liten som alle andre pasienter- og ble bare feid av, og kirurgen gikk bare ut -uten å forklare. Det er bare et av flere eksempler på at leger og annet helsepersonell ikke tåler å måtte redegjøre for sine vurderinger og forklare differensialdiagnostiske overveielser for pasienter som ønsker innsikt i egen sykdom. Det er en lang vei å gå for å bli kvitt arrogansen som sannsynligvis bunner i bl.a. helsepersonells personlige uegnethet pga dårlig selvfølelse, andre personlige problemer, mangel på kunnskap m.m

Nyheter fra startsiden

Helseministeren om IKT-kritikk

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!