Forbrukerrådet ber om pasientenes historier

– Det verste eksempelet vi fant, var to tettskrevne A4-sider der det sto listet opp hvordan pasienten skulle oppføre seg mot legen. 

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

– Det sto blant annet at pasienten ikke skulle puste direkte på legen, og at pasienten skulle svare saklig og adekvat, sier Anne Kristin Vie, fagdirektør for offentlige tjenester og helse i Forbrukerrådet til Dagens Medisin.

Hun refererer til arbeidet med kampanjen #syktvelkommen, der Forbrukerrådet oppfordrer pasienter til å dele sine erfaringer med dårlig kommunikasjon i møte med norsk helsevesen på sosiale medier.

Ikke i øyehøyde med pasienten 
Som et ledd i kampanjen reiste Forbrukerrådet rundt på legekontorer og sykehus i og rundt byene Oslo, Bergen og Trondheim, for å se hvordan de kommuniserte med pasientene.

– I møtet mellom lege og pasient er pasienten den svakeste part, og mange kvier seg for å si ifra. Flere av de meldingene vi fant på legekontorene gjør i hvert fall ikke at legen kommer i øyehøyde med pasienten, noe Helseminister Bent Høie jo er veldig opptatt av.

#Syktvelkommen er basert på en tidligere undersøkelse Forbrukerrådet gjorde i 2015, der det kom frem at 1 av 3 nordmenn har hatt et negativt møte med helsevesenet, og at det ofte handlet om dårlig kommunikasjon. Flere har allerede delt sine opplevelser på Twitter: 

#syktvelkommen-Du må trykke på 'jeg skal føde-knappen' for å få hjelp her.-Men jeg skal ikke føde.-Det ser da sånn ut. (Pleieren gikk.) — Suzanne A. Thobro (@SThobro) November 26, 2016

Ta på seg brukerhatten
Anne Kristin Vie forteller at de gjennom kampanjen ønsker å bevisstgjøre helsepersonell på hvordan de kommuniserer med brukere av helsetjenester.

– Vi oppfordrer helsepersonell til å ta på seg brukerhatten litt, stille seg selv i brukeres ståsted og prøve å se hva han eller hun har behov for av informasjon, sier Vie og fortsetter:

– Ofte er det ikke så mye som skal til. I stedet for et stort skilt der det står «vennligst respekter visittiden», kan man henge opp et skilt der det står «du er hjertelig velkommen i visittiden».

– Noen brukere på Twitter mener at det blir et ensidig negativt fokus gjennom denne kampanjen, og at det tross alt er mye som fungerer i helsevesenet?

– Vi har vært tydelige på at vi har et helsevesen som er bra på mange områder, men akkurat når det gjelder kommunikasjon, så er det forbedringspotensiale. Vi ønsker ikke at pasienten skal måtte gå gjennom en sjekkliste før han eller hun går inn til legen, sier Vie.

Powered by Labrador CMS