Luftambulansetjenesten brukes mest i Helse Nord, der luftambulansene i snitt har 23 oppdrag per dag. Bildet er tatt ved luftambulansebasen i Alta. Foto: Anne Grete Storvik

Setter inn ekstra ambulansefly – henter piloter fra Sverige

 Babcock vil benytte flere av sine piloter som i dag tjenestegjør i Sverige.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

Babcock setter inn et ekstra kortbanefly med eget mannskap for å sikre bedre ambulanseflyberedskap i Nord-Norge. Fra og med mandag i neste uke settes det ekstra flyet inn i Finnmark.

– Flyet er sertifisert for kortbaneoperasjoner og skal i størst mulig grad bemannes med piloter som kan fly kortbane, og vil være tilgjengelig 12 timer i døgnet. Dette vil være en beredskap på topp av den øvrige beredskapen, sier sjef for flyoperasjoner i Babcock, Hans Skog-Andersen, i en pressemelding.
Får hjelp fra Forsvaret
Og torsdag opplyser Helsedirektoratet at de ber Forsvaret om hjelp:

– Frem til jul skal Forsvaret stille med et helikopter som kan gjøre luftambulanseoppdrag, opplyser direktoratet til TV2.

Babcock vil benytte flere av sine piloter som i dag tjenestegjør i Sverige for å styrke den norske tjenesten, opplyser selskapet.
– Finnmark er taperen
De nye ambulanseflyene ble satt i drift i Norge etter den omstridte anbudskonkurransen som Babcock SAA vant. Selskapet skal levere luftambulansetjenester i perioden 2019 til 2030. Oppstarten har vært svært krevende og har fått massiv kritikk, siden starten i juli.

Fylkeslegen for Troms og Finnmark, Anne Grethe Olsen, kalte i september Helse Nord inn til hastemøte etter flere bekymringsmeldinger om situasjonen i nord.

Helseminister Bent Høie (H) har flere ganger måttet svare for den ustabile beredskapen for Stortinget, senest i spørretimen onsdag.
Her ba Kjersti Toppe (Sp) helseministeren gi et ærlig svar på når situasjonen bedres.

– Finnmark er jo taperen i ambulanseflysaken etter en skandaløs anbudsprosess, innledet hun.

Høie svarte ved å blant annet vise til ekstratiltakene som har vært satt inn, og sa at han hadde hatt forventninger til at situasjonen skulle løses.

– Nå setter vi inn et nytt fly og vi vurderer fortløpende om vi må sette inn flere ekstra ressurser i Finnmark, sa han.

Forhandlinger
Torsdag møter selskapet pilotene til forhandlinger om en ny avtale som kan åpne for å benytte ledige piloter på baser hvor det mangler bemanning.

Da NHO Luftfart og Norsk Flygerforbund i juni 2018 forhandlet frem avtalen som garanterte alle pilotene hos tidligere operatør jobb i Babcock etter overtakelsen, var det et krav fra Norsk Flygerforbund at alle pilotene skulle få beholde basen de hadde hos tidligere operatør.

På Gardermoen har Babcock derfor en overtallighet på sju piloter, samtidig som selskapet mangler til sammen syv piloter på basene i Kirkenes, Alta og Brønnøysund.

–  Vi har lenge sett at dette ville bli en utfordring, men på grunn av avtalen som ble inngått i 2018 kan ikke de syv tilgjengelige pilotene på Gardermoen uten videre brukes på andre baser. Dette rammer dessverre den totale tilgjengeligheten på ambulansefly, opplyser Skog-Andersen i Babcock.

Powered by Labrador CMS