BIDRO: Forsvaret stilte med et Bell-helikopter for å sikre beredskapen i luftambulansetjenesten i sommer. Foto: Forsvaret/Peder Torp Mathisen

En av fem pasienter ble sendt med back up-løsning i juli

Rundt 20 prosent av pasientene i luftambulansetjenesten fikk innleid eller annen transport i sommer. Regnestykket for kostnadene er enda ikke klart.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

VED BEHOV: – Vi mener fortsatt at pasienter som har hatt medisinsk behov for luftambulanse har fått det, sier fagdirektør Geir Tollåli i Helse Nord. Foto: Vidar Sandnes

I juli ble nye ambulansefly satt i drift i Norge etter en omstridt anbudskonkurranse hvor operatøren Lufttransport AS som har stått for ambulansefly i 25 år tapte til fordel for Babcock SAA. Etter avtalen, som har en kostnadsramme på 2,6 milliarder kroner, skal selskapet skal bistå med luftambulansetjenester i perioden 2019 til 2030.

Oppstarten har vært krevende. Som Dagens Medisin tidligere har omtalt, har flere pasienter måttet ta rutefly og ambulansebil istedenfor ambulansefly.

Fire ekstrafly ble hentet inn som ekstrastøtte for å sikre beredskapen samtidig som pilotene fikk opplæring i å fly de nye flyene: et jetfly og et ambulansefly som Babcock har hentet inn fra Sverige, tillegg til to jetfly fra kommersielle selskap. Helse Nord ba også om hjelp fra Forsvaret, som stilte med et Bell-helikopter i Kirkenes.

Les mer: Luftambulansen har byttet operatør: – Tilfredsstillende beredskap

159 fikk annen transport

De innleide flyene tok unna 115 oppdrag i løpet av juli. Utover dette ble til sammen 17 pasienter sendt med ambulansebil eller -båt og 9 med rutefly.

Til sammen ble 724 pasienter ble fraktet med ambulansefly i juli. Det vil si at i overkant av 20 prosent av pasienttransportene ble flyttet til andre transportmidler.

Forventet utfordringer

Fagdirektør Geir Tollåli sier at Helse Nord hadde forventet at pasienter ville måtte overføres med annen transport etter operatørbyttet.

– Vi hadde forventet at det kom til å bli utfordringer med beredskapen. Men når det gjelder tallene, så har de fleste pasientene blitt overført til fly som vi hadde leid inn på forhånd. Man bruker rett og slett ressursene som er tilgjengelige. Om en ser på hvor mange som ble overført til bil, båt og rutefly, så er det bare tre prosent. Det har ikke vært uheldige hendelser som kan tilskrives overgangsperioden og operatørskiftet og vi mener fortsatt at pasienter som har hatt medisinsk behov for luftambulanse har fått det.

Les mer: Forlenger avtale om midlertidig helikopterbase 

– Ikke lidd overlast

– Er det nok å peke på at det ikke har blitt registrert avvik i juli? Kan det for eksempel være at overgangen har ført til ubehag for pasienter som har måttet ta annen transport?

– Det er nå en sak som ligger til behandling hos Fylkesmannen i Troms og den kan vi ikke kommentere, men vi har ikke opplysninger om at noen har lidd overlast på grunn av valg av transportmiddel.

Pasienten Kjell Eriksen har fortalt flere medier, deriblant VG, om hvordan han ble sendt på rutefly til Tromsø etter en alvorlig fallulykke.

Helse Nord oppgir at ingen oppdrag er flyttet siden driften ble normalisert 1. august.

– Nå fungerer det som det skal, og vi holder øye med situasjonen. Så vil det alltid være noen utmeldinger i løpet av året også når det er normal drift.

Vet ikke når regnestykket er klart

Det er ikke klart enda når regnestykket for kostnader ved operatørbyttet vil foreligge.

– Først må vi sørge for god beredskap, så får vi ta regnestykket i neste runde. De som skal jobbe med dette må komme tilbake fra ferie.

Powered by Labrador CMS