Nye kols-retningslinjer løser ikke førerkort-paradoks
Nye retningslinjer for håndtering av kols-pasienter løser ikke problemet med gruppen som har for lavt arterielt oksygentrykk til å ha førerkort, men for høyt til å få oksygenbehandling.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Under kols-konferansen i Oslo ble dette problemet trukket frem under Olav Kåre Refvems fremlegg av de nye retningslinjene. Det kom tydelig frem at dette problemet ikke var blitt løst av arbeidsutvalget.
Verken oksygen eller førerkort
Anbefalingen er fremdeles slik at indikasjonsgrensen for å forskrive oksygen ved kronisk respirasjonssvikt er pO2 under 7,3 kPa, mens det stilles et juridisk krav om at førerkortet fratas pasienter som har 8,0 i oksygentrykk.
Dette gjør overlege Nils Henrik Holmedahl ved Glittreklinikken oppgitt. - De nye retningslinjene anbefaler økt fokus på blodgassanalyser med tanke på førerkortforskriftene, men anbefaler samtidig en konservativ tilnærming til forskriving av oksygen. Dette har den praktiske konsekvensen at en pasient med pO2 mellom 8,0 og 7,3 kPa ikke får beholde førerkortet, mens en dårligere pasient med pO2 under 7,3 kPa vil få supplerende oksygen. Etter en søknad kan vedkommende få beholde førerkortet ved å bruke oksygen ved bilkjøring, forklarer Holmedahl.
Et etisk problem
Han mener det er etisk problematisk å måtte lete etter blodgassfunn som gjør livet vanskelig for en pasient, uten å kunne gi den behandlingen som løser problemet.
- Retningslinjene er dermed allerede gjenstand for debatt, men jeg hilser denne velkommen da dette kan og bør føre til forskningsbasert revisjon av førerkortforskriftene, supplerer Holmedahl.
Olav Kåre Refvem er enig med Holmedal. - Dette er regler vi kjenner godt til, og som utgjør et paradoks. Dette er nylig tatt opp av styret i Norsk forening for lungemedisin, tilføyer han.
Dagens Medisin 20/2012