Tester «Pasientens prøvesvar»: Skal vise lab- og røntgensvar digitalt
To fastlegekontor og laboratoriet Fürst er først ut i utprøvingen av «Pasientens prøvesvar», som skal gi helsepersonell, og på sikt innbyggerne, innsikt i prøvesvar digitalt.
«Pasientens prøvesvar» skal gi helsepersonell oversikt over laboratorie- og røntgensvar i kjernejournal, uavhengig av hvor prøvene er tatt eller bestilt.
På sikt skal løsningen også bidra til at innbyggere får enklere tilgang til egne prøvesvar på helsenorge.no. Utprøvingen for helsepersonell starter mandag.
– Vår felles helsetjeneste er avhengig av en solid digital infrastruktur, uttaler helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol, i en pressemelding.
To millioner prøvesvarrapporter
«Pasientens prøvesvar», tidligere kalt NILAR – Nasjonal database for lab- og røntgen, kan bidra til raskere diagnostisering og bedre kvalitet i tjenestene, ifølge Kjerkol.
– Vi jobber for at nye løsninger raskt tas i bruk og at pasienter og brukere opplever tjenesten som tilgjengelig og oppdatert, uttaler helseministeren.
Til å begynne med er det to fastlegekontor og laboratoriet Fürst som skal i gang med den tekniske utprøvingen.
Det sendes i overkant av to millioner prøvesvarrapporter hver måned, fra over 2000 individuelle avsendere. Helsepersonell som trenger innsyn i laboratorie- og radiologisvar, må ofte etterspørre informasjonen hos andre sykehus eller laboratorier via telefon, brev eller faks for å få tilgang.
Les også: Planlegger å ha nasjonal løsning for prøvesvar klar neste år
Overflødige undersøkelser
Det tar tid å hente inn opplysningene enkeltvis, og helsepersonell får ikke en samlet oversikt med det samme. I mange tilfeller vet ikke helsepersonell hvor prøvesvarene er lagret, noe som kan medføre at blodprøver eller røntgenbilder må tas på nytt.
– Ved å få tilgang til prøvesvarene i kjernejournal vil det bli enklere for helsepersonell å ta beslutninger om videre behandling. Dersom en undersøkelse nylig er utført et annet sted, vil helsepersonell kunne benytte kjernejournal, i stedet for å bestille ny undersøkelse, uttaler Kjerkol.
Helseministeren sier at det kommer til å være ressursbesparende og at man unngår overflødige undersøkelser.
Pasienter har mulighet til å reservere seg mot oppføring i «Pasientens prøvesvar» eller mot utlevering av svarrapporter til helsepersonell – på den måten skal personvernet ivaretas.