GOD REKLAME: Seniorrådgiver Geir Hjemås i SSB slår et slag for å drive med det han kaller god reklame for sykepleieryrket. – Det er ofte man har fokus på frafallet, men det er mange flere som blir i yrket. Det er gjerne en høy arbeidsbelastning, men på tross av det velger mange å bli. Illustrasjonsbilde; Heiko Junge / NTB

Ny analyse viser at de aller fleste sykepleiere har relevante stillinger innen faget

Analysen tyder på at det ikke finnes en stor reserve av sykepleiere som kan lokkes tilbake til faget. Å fokusere på at mange har forlatt yrket på grunn av arbeidsforholdene, er dårlig reklame, mener SSB-seniorrådgiver Geir Hjemås. 

Publisert Sist oppdatert

– Det er ingen ting som skulle tilsi at for eksempel den sykepleieren som jobber i Helsedirektoratet eller den som underviser andre som utdanner seg til å bli sykepleiere, skal komme tilbake til helse- og omsorgstjenesten. Dette er jobber som i stor grad må utføres av sykepleiere, derfor kan man ikke bare flytte dem vekk. 

Vil du lese videre?

Registrer deg for å få tilgang til alt vårt pluss-innhold (du må registrere ny bruker selv om du allerede mottar våre nyhetsbrev).

DM Pluss for helsepersonell

0 kr

Gratis for helsepersonell ved å oppgi HPR-nummer.

Registrer deg

DM Pluss

49 kr

for de første 30 dagene, deretter 3.200 kr (eks. MVA) per år. Betal via kort og Vipps.

Registrer deg

Bedriftsabonnement



Ta kontakt med oss så skreddersyr vi løsning for deg og din bedrift.

Les mer

Powered by Labrador CMS