Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

Himmel – eller «Helvetesplattform»?

Noe av det mest risikofylte du kan finne på her i livet, er å endre IT-systemer. Vi har alle våre vaner og funnet en måte å jobbe oss rundt halvgode systemer på. Når det plutselig kommer en ny løsning som tres ned over hodene våre, kan folk lett gå i svart.

Publisert: 2022-06-15 — 11.02

Anders Kunz

Foto: Sopra Steria

Kronikk: Anders Kunz, sivilingeniør i industriell design og leder for design i Sopra Steria

SÅ SKJEDDE det igjen. Vi glemte brukerne, og 3.7 milliarder skattekroner senere er de ikke særlig fornøyd. Denne gangen er det legene som raser.

Helseplattformen, storsatsingen for et nytt og mer effektivt journalsystem – skulle gjøre hverdagen deres enklere, men den grandiose satsingen har i stedet endt opp med å bli kalt for «Helvetesplattformen» av dem den har blitt laget for.

PÅ HELSA LØS. Nå ser legene mørkt på livet med den nye IT-løsningen og vurderer å melde det hele inn til Statsforvalteren fordi de frykter det nye systemet kan sette pasientsikkerheten i fare.

Man har altså, tilsynelatende, prestert å lage et IT-system som rett og slett går på helsa løs. De virkelig dårlige nyhetene er derimot ikke de 3.7 milliardene eller legenes bekymring, men at dette har skjedd mange ganger før – og kommer til å skje igjen.

Det kan godt hende at Helvetesplattformen kommer til himmelen til slutt, men tilbakemeldingene fortjener en tydelig oppfordring: Hvis du skal lage noe som helst mennesker skal bruke – ikke glem disse menneskene underveis!

INTENSJONER – OG RISIKO. Før du leser videre, må jeg komme med et par innrømmelser: For det første; jeg føler med dem som har laget Helvetesplattformen. Intensjonene var garantert gode og de ønsket seg nok en annen mottakelse enn negative førstesideoppslag.

Jeg jobber selv med å bygge nye IT-løsninger, og om det er én ting sånne som meg vet, så er det at noe av det mest risikofylte du kan finne på her i livet, er å endre IT-systemer. Vi har alle våre vaner og vi har funnet en måte å jobbe oss rundt halvgode systemer på. Når det da plutselig kommer en ny løsning som tres ned over hodene våre, er det lett for at folk går i svart.

For det andre: Jeg er gift med en lege. Hun er en smarting, det er jo det leger er, men når hun skal finne frem på en datamaskin, er det som om de tolv årene med utdanning bare forsvinner i løse luften. Da setter hun brillene helt ytterst på nesetippen og får et undrende og tomt blikk. Kanskje det er legene det er noe galt med? Kanskje de heller burde holde i stetoskopet enn å klamre seg nervøst fast til en datamus?

HVA ER FEIL MED LEGENE? Nå skal jeg ikke generalisere basert på mine egne private anekdoter, men om vi tar perspektivet til dem som har laget Helseplattformen, tipper jeg det er fristende å tenke at det er legene det er noe galt med. At de velutdannede medisinerne bare må bite tennene sammen og lære seg de 36 klikkene man visstnok må utføre for å skrive ut en enkel resept. Det kunne ha vært verre, det kunne jo ha vært 37 klikk.

Sannheten er at lege eller ikke lege, IT-systemer, og spesielt de som gjør at vi må endre måten vi jobber på, har det med å irritere mange av oss. Netflix, Google og Apple har det med å gjøre ting så enkelt og greit, så hvorfor føles det da som om jeg har reist tilbake i tid når jeg skal bruke de utrolig klønete IT-systemene på jobben? Hvorfor minner så mange av jobbsystemene om ting vi over 40 husker fra Windows 3.11?

FEIL – OG FULLTREFFERE. Kanskje det ikke er noe galt med legene likevel? Kanskje de bare er som alle oss andre – mennesker av kjøtt og blod som i møte med utilpassede IT-systemer blir litt gærne?

Jeg er designer. Det betyr at jeg har dedikert mitt voksne arbeidsliv til å slåss for brukerne når nye produkter, løsninger eller tjenester skal lages. Jeg har gjort mine feil underveis og kommer sikkert til å gjøre flere. Det er ikke så enkelt å treffe blink, men du vil ikke tro hvor fort en gjeng som skal lage et nytt IT-system kan rote seg fullstendig bort. Fancy metoder og powerpointslider, ord og forkortelser som blender, og milelange Excel-ark med ting vi må huske.

LYTT, SPØR – OG GRAV! Desto høyere sluttregningen skal bli, desto lenger blir Excel-arkene. Det er i og for seg greit, det er mye å huske på når du skal svi av 3.7 milliarder, men likevel skjer det gang på gang, vi glemmer dem vi lager det hele for: brukerne. De forsvinner så altfor raskt bak alle powerpoint-slidene og blir til noe teoretisk. Noe vi kanskje har studert litt i starten av prosjektet, men som etter hvert mister konturene og ikke lenger blir mennesker. De blir til underlige figurer vi en gang iblant tenker på mens rapportene blir tykkere og datakoden får bein å gå på.

Det som er virkelig frustrerende, er at dette i utgangspunktet ikke er så vanskelig. Sett deg ned ved siden av legene, se på hva de gjør, lytt, spør og grav, forstå det og kom opp med en bedre løsning. Når du tror løsningen din er god: Gå tilbake til legene og spør hva de synes. Gjenta!

GLEM IKKE BRUKERNE! Dette har garantert blitt gjort i arbeidet med Helvetesplattformen også, men tilsynelatende ikke nok. Brukerne er ofte viktige i starten av et prosjekt. Vi lager fine plansjer og nikker når de snakker. Så kommer kompleksiteten: Systemene skal være sikre, de skal snakke med hverandre, alt skal fungere, det skal ikke kunne hackes, ett departement har en agenda og et annet departement en helt annen. Det baller på seg og vi snakker forbi hverandre. Det blir viktigere å ferdigstille prosjektet og lansere til tidspunktet vi lovet sjefene våre å bli ferdige til, enn å trekke pusten dypt og faktisk ta brukerne våre nok på alvor til å gå ut igjen og spørre dem om hva de synes.

Plutselig glemte vi virkeligheten og 3.7 milliarder senere diskuterer vi hva som gikk galt via NRK Ytring.

Jeg skal vokte meg vel for å kritisere en løsning jeg ikke kjenner, og det kan godt hende at Helvetesplattformen kommer til himmelen til slutt, men tilbakemeldingene så langt fortjener i alle fall en klar og tydelig oppfordring: Hvis du skal lage noe som helst mennesker skal bruke – ikke glem disse menneskene underveis.

Interessekonflikt/disclaimer: Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap innen digitalisering som tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift.

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem
  • Jakob Ravn 17.06.2022 16.58.16

    Fastlege

    I dette specifikke tilfælde havde man en gylden mulighed for at lære af danskernes erfaringer. Efter fem år med "Sundehdsplatformen" i Danmark er der tilsyneladende fortsat mange fejl og uhensigtsmæssige arbejdsgange😥!

  • Nils I. Løvendahl Leraand 16.06.2022 12.08.45

    Lege

    Kloke ord. Helseplattformen har glemt brukerne og brukernes behov på veien. Det er tragisk. Ideen bak Helseplattformen er kjempegod, med at alle skal ha oversikt over hva som skjer i sanntid, og full oversikt over historikk og medisiner osv. Men slik systemet fungerer nå tror jeg INGEN fastleger eller avtalespesialister i Midt-Norge vil begynne å bruke det. Dette lukter av nok et offentlig IT-prosjekt som går til h.....

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!