Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

PARADIGMESKIFTE: Overlege Leif-Anders Stuevold beskriver omleggingen til Helseplattformen som et paradigmeskifte. Han sammenligner det med endringen som skjedde da nettbanken kom inn i livene våre. – I helsevesenet har vi vært nødt til å gå i banken frem til nå, sier han. Her avbildet sammen med overlegene Peder Broen og Torill Floa Bang på Øye helsehus i Trondheim. 

Foto: Guro Kulset Merakerås

Lettelse og begeistring tre døgn etter oppstart

– Jeg hadde vondt i magen før oppstart, men dette har virkelig gått over all forventning, sier Leif- Anders Stuevold. Han er overlege på Øya helsehus, som i helga ble koblet på Helseplattformen.

Publisert: 2022-05-11 — 19.55
LES OGSÅ
En del plunder og heft – jubler likevel for oppstart av Helseplattformen

TRONDHEIM (Dagens Medisin): Med 270 ansatte, 125 pasienter og egen øyeblikkelig hjelp døgnenhet er Øya helsehus i Trondheim som et lite minisykehus. Dagens Medisin besøker enheten tirsdag formiddag, tre og et halvt døgn etter at de fikk et nytt arbeidsredskap.

– Vi har jo vært plaget med veldig dårlig verktøy før. VELDIG dårlig, sier overlege Leif-Anders Stuevold.

Sammen med kollega Peder Broen har han gjort unna dagens første møte for Helseplattformens superbrukere, og har rukket å løse noen småproblemer her og der.

– Vi viser hvordan ting kan gjøres enklest mulig og melder fra om feil når vi oppdager noe. Men det har vært overraskende lite, sier Broen, som stiller i superbrukernes lett gjenkjennelige t-skjorte.

 

– Sparer tid og ergrelse

Begge overlegene er svært fornøyde med å endelig ha fått et arbeidsredskap som gir dem enkel tilgang på den informasjonen de trenger. Nå er det slutt på å lete i permer eller bruke tid i telefonen for å få svar på spørsmål om pasienten.

– Vi sparer tid og ergrelse når vi skal ta rede på hva som har skjedd siden sist vi så pasienten, og det blir slutt på detektivarbeid for å finne den informasjonen som kan mangle i en epikrise. Dessuten vinner vi kvalitet på å få tilgang til originalkildene, sier Stuevold.

Han kjenner Helseplattformen bedre enn de fleste av sine kolleger, fordi han har jobbet som applikasjonsanalytiker hos Helseplattformen AS underveis i utviklinga av systemet. Overlegen har også hørt sin del av skrekkhistorier om mislykkede implementeringer og innrømmer at han hadde vondt i magen før "go-live".

– Jeg kan mye om dette og vet mye om hva som kunne gått galt. Men så har det gått over all forventning, så nå er jeg veldig lettet, sier han.

Jeg er den eldste legen her, og vet at jeg trenger litt tid på å lære dette.
Overlege Torill Floa Bang

 

Helt fersk veteran

Overlege Torill Floa Bang er helt fersk i sitt møte med Helseplattformen. Hun hadde første ordinære arbeidsdag med nytt system på mandag, men valgte å komme et par økter både på lørdag og søndag for, som hun sier, å leke seg litt.

– Jeg er den eldste legen her, og vet at jeg trenger litt tid på å lære dette. Tjuefemåringer tar det raskere, men for meg var det ypperlig å ha et par rolige oppstartsdager uten stress, sier hun.

Hun syntes i utgangspunktet det høres merkelig ut å skulle starte opp et nytt system natt til lørdag, men ser nå at det var lurt.  Helga var preget av god og avslappet stemning på hele huset.

–Nå i starten er vi ekstra godt bemannet og passer på hverandre. Så blir det jo spennende å se hvordan det blir i vanlig driftssituasjon, sier Stuevold.

Floa Bang tror det skal gå bra.

– Jeg flyter allerede. Om fjorten dager skal jeg kunne sjonglere mer, sier hun.

Spenninga rundt oppstart er utløst, og hun føler seg trygg på at den bratte læringskurven vil føre henne dit hun skal.

– Jeg tror uansett ikke jeg kunne øvd meg så veldig mye mer på forhånd. Det er når jeg kommer borti realiteten at det går opp for meg hvordan jeg kan bruke systemet. Det blir for abstrakt på kurs og i demonstrasjonsløsninger. Med en gang du ser det i sammenheng med ekte pasienter, blir det lettere.

 

Som da nettbanken kom

Øya helsehus, Trondheim kommune. 

Foto: Guro Kulset Merakerås

I det nye systemet har hver pasient en avatar, en helfigur der man kan legge inn informasjon om sår, kateter, dren og tuber.

– Det gjør at mye nyttig info bare er et klikk unna. Så mangler vi selvsagt tilgang på en del informasjon frem til hele St.Olavs er koblet på, men laboratoriet tok jo i bruk sin del av Helseplattformen allerede våren 2020. Tilgang på labresultater i sanntid gir oss en så stor gevinst at det nesten er verdt strevet, bare det, sier Broen.

Les også: Laboratoriemedisinsk klinikk har «tyvstartet» på fremtiden

Stuevold beskriver omleggingen som et paradigmeskifte. Han sammenligner det med endringen som skjedde da nettbanken kom inn i livene våre.

– I helsevesenet har vi vært nødt til å gå i banken frem til nå, sier han.

Vi kan minne om begrenset åpningstid, papirblanketter for uttak og innskudd, bøker med saldo og lange telefonkøer for å få svar på ting som nå ligger inne på mobilen vår.  

– Det er jo helt utrolig at Norge, med en så datakyndig befolkning, har ligget så langt bak med helsevesenet. Men nå er vi her, omsider. Det vi har tatt i bruk i Trondheim i helga, er sammenlignbart med å begynne å bruke nettbank, sier Stuevold.

Nå gjenstår det bare å legge ned nødvendig innsats for å lære seg hvordan det virker.

 

Størst omveltning for sykepleierne

Vi rusler gjennom korridorene på helsehuset, og møter sykepleiere som støtter pasienter på vei mot rommet. Det er sykepleierne som får den største omveltningen i sin arbeidsflyt på Øya helsehus. I det nye systemet kan oppgavelista deres endres gjennom dagen, og de skal dokumentere medisinering og oppfølging av elektroniske pasientplaner, legge inn målinger, inntak av mat og drikke og andre relevante observasjoner.

– Vi ser allerede etter én hverdag at det er lettere å finne ting som sykepleierne har dokumentert.  Og selv om også vi skal føre journal på en helt annen måte enn vi er vant til, er det i denne sammenhengen ikke så komplisert å være lege. Men alt er nytt, og infoen blir dandert på en måte som er fremmed for oss, sier Broen.

Legene mener det er en helt legitim bekymring å lure på om brukerne kommer til å skjønne alt. Og fortsatt er det for tidlig til å vite om alt fungerer. Får alle til å skrive resepter og henvisninger? Kommer de frem dit de skal?

– Det ville vært naivt å ikke være bekymra når et så stort, nytt system skal innføres. Det er mange brukere og systemet skal interagere med alt mulig annet i Helse-Norge. Det er komplisert. Men foreløpig ser det storveies ut, sier Stuevold og Broen.

 

Dagens Medisin og Norsk helseinformatikk (NHI) er organisert under samme administrative ledelse. NHI har inngått en avtale med Helseplattformen om levering av norsk elektronisk legehåndbok (NEL) til alle brukere av Helseplattformen.

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!