Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn
Artikkelbilde

ALGORITMESTYRT: Ved hjelp av digitaliserte spørreskjema, hvor spørsmålene tilpasses den enkelte, får brukeren mulighet til å gi viktig informasjon direkte til behandleren. 

Foto: Skjermdump/ Norse Feedback

Vant gründerpris for digitalt samtaleverktøy

– Det er veldig kjekt for en oppstartsbedrift å få anerkjennelse for arbeidet vi gjør, sier daglig leder i Norse Feedback. Selskapet ble kåret til årets helseteknologi-gründer under Helseteknologikonferansen 2021. 

Publisert: 2021-10-14 — 06.00

Programvaren bedriften har utviklet, er et persontilpasset kartleggings- og samtaleverktøy innen psykisk helse. 

– En av tilbakemeldingene vi får oftest, er at pasienter får satt ord på sin egen situasjon, og at behandlerne får vite ting om pasienten  de ikke hadde oppdaget tidligere, men som kommer frem gjennom svarene i kartleggingen. Dette forteller daglig leder Joachim Vie i Norse Feedback. 

POTENSIAL: Daglig leder Joachim Vie og salgssjef Ole Løbø under Helseteknologikonferansen. Vie tror løsningen har potensial til å gjøre en stor forskjell for pasienter og behandlere. 

Foto: Jofrid Åsland

– Får satt ord på egen situasjon 

Det er allerede i overkant av 30 kommuner som bruker programvaren Norse, i tillegg til 13 klinikker i spesialisthelsetjenesten. 

– Og stort sett overalt i studenthelsetjenestene i Sør-Norge, legger Vie til. 

Vie forklarer at siden pasienten svarer på kartleggingen før møtet med behandler,  møter både pasient og behandler mer forberedt og bruker mindre tid på å komme frem til det som er mest relevant for pasienten. Når pasienten har svart på kartleggingen, blir en klinisk rapport tilgjengelig for behandler. 

– Om pasienten får jevnlig oppfølging av en behandler, vil pasienten i forkant av hver time svare på en persontilpasset kartlegging. Gjennom de påfølgende kartleggingene vil det være en kontinuerlig tilpassing, basert på hva pasienten svarer. 

Vie forklarer at programvaren er utviklet i tett samarbeid med behandlere og pasienter gjennom flere forskningsprosjekter i Helse Førde. 

Han trekker frem bredden i Norse som noe unikt. 

– Du kan stille spørsmål over et veldig bredt spekter, med tanke på pasientens ressurser, symptomer og andre faktorer som er relevant for hvordan pasienten har det. Og grunnen til at vi kan gjøre det slik, er algoritmen som ligger til grunn for persontilpassingen. 

– Et viktig bidrag

Han påpeker at det er stort fokus på behov for ressurser innen psykisk helse og mener at ny teknologi kan være et viktig bidrag. 

– Vi tror at å introdusere teknologi slik som Norse, som er heldigitalt, som analyserer forløpende og som gir info tilbake til behandler, er et viktig virkemiddel i tillegg til ressurser til de psykiske helsetjenestene. 

Vie peker på at den offentlige sektoren har en viktig rolle med tanke på å ta i bruk ny teknologi, og at det er på høy tid at nye teknologiske løsninger inkluderes i helsetjenestene innenfor psykisk helse. 

Gründerselskapet har brukere også i USA, gjennom distribusjonspartnere, og skal utvide til flere land.

– Vi skal inn i Norden, i tillegg til andre land. Men alt i alt  vil vi komme på plass i helsetjenesten i Norge. Det er en veldig spennende periode vi er inne i nå, med mange helseforetak som har Norse til vurdering. 

Metoden er utviklet av professor Christian Moltu og psykolog Sam Nordberg. De to er sammen med Kunnskapsparken Vestland, på vegne av Helse Førde, hovedeierne i selskapet.

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!