Vil fremskynde innføring av dialogmeldinger
Helse Nord, som er eneste regionale helseforetak som ikke har tatt i bruk dialogmeldinger, ser nå på muligheten for å fremskynde innføringen på grunn av koronasituasjonen.
Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
Etter planen skulle Helse Nord ta i bruk dialogmeldinger – som muliggjør kommunikasjon mellom fastlege og spesialist - i mai.
Foretaket er det eneste av de fire som ikke har tatt i bruk dette ennå. IT-sjefen i Helse Nord, Bjørn Nilsen, sier til Dagens Medisin at de vil forsøke å fremskynde innføringen.
– Vi hadde planlagt å få inn dialogmeldinger i mai som en etterfølgelse av at helseforetakene skal få Dips Arena (oppgradert journalsystem, journ.anm). Vi gjør nå, sammen med helseforetakene, vurderinger på om de greier å få dialogmeldingene på plass nå. Men – vi vil ikke gjøre dette dersom det forstyrrer den ekstreme driftssituasjonen de har på sykehusene. Dette vil vi respektere, sier Nilsen.
– Årsaken til at vi ikke har innført dette ennå, er at vi har gått enn litt «tyngre» vei enn de andre foretakene; gjennom i større grad forsøke å automatisere bruken av dialogmeldinger internt på sykehusene, sier Nilsen.
Legeforeningen mener Covid-19-situajonen gjør dialogmeldinger ekstra viktig, påpeker leder Kjartan Olafsson i Legeforeningens IT-utvalg i et medlemsnotat, der han skriver at Legeforeningen etter en rask kartlegging fant at Helse Nord var eneste foretak som ikke har tatt i bruk dialogmeldingene. Han viser til følgende eksempler der meldingene kan være nyttige:
Pasienten er strøket fra poliklinikktimen - forslag til hva fastlegen kan gjøre?, planlagte inngrep utsettes - hva gjøres i ventetiden?, terskel for henvisning er hevet - er det likevel indikasjon for henvisning, eller hva kan fastlegen gjøre i stedet?
– Med dialogmeldingen får spesialisten mulighet til å svare på et tidspunkt som passer, og meldingene kan leses når man har tid, skriver Olafsson.