Hva er folkehelse?

Vi kan gjøre mye mer for å bedre folkehelsen. Hvilke ambisjoner bør vi ha?

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Ole Frithjof Norheim

Kronikk: Ole Frithjof Norheim, professor i medisinsk etikk og samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen og adjunkt professor ved Harvard T.H. Chan School of Public Health

I DEBATTEN OM prioriteringer sies det av og til – om innføring av nye dyre medisiner – at «vi skjønner at dette ikke vil påvirke folkehelsen, men vi synes det er viktig likevel». Hva er egentlig folkehelse, og bør vi bry oss om den?

Befolkningens helse er – enkelt sagt – summen av alle enkeltpersoners helse. Hvis befolkningens helse er lav, betyr det at hver enkelt av oss har høy risiko for død og nedsatt helsetilstand. Når folkehelsen forbedres, får hver enkelt av oss lavere risiko. Vi bør absolutt bry oss om folkehelsen. Folkehelsen er vår helse.

JUSTERT FOR SYKELIGHET. Et vanlig brukt mål på en befolknings helse er forventet levealder ved fødsel. Et nyere og mer avansert mål er forventet levealder, justert for sykelighet i de årene vi lever. Det kalles helsejustert forventet levealder (HALE). Ifølge Verdens Helseorganisasjon hadde Norge en helsejustert forventet levealder ved fødsel for begge kjønn på 73 år i 2016. Landet vårt er rangert på en delt niendeplass sammen med Australia, Island og Sør-Korea. Singapore ligger øverst på denne listen med helsejustert forventet levealder for begge kjønn på 76.2.

Vi lever i et av verdens rikeste land. De fleste av oss går tur i skog og mark, mange trener, og mange sykler eller går til jobben. Noen går til og med opp og ned alle trappene når de er på jobb. Men mye mer kan gjøres for å bedre folkehelsen. Hvilke ambisjoner bør vi ha?

I dag vil jeg rose de usynlige strategene som er med på å forme vår helse og våre livssjanser

USYNLIGE STRATEGER. Jeg spør fordi norske myndigheter jobber med å lage en ny folkehelseplan. Etter min mening er den enda viktigere enn Nasjonal transportplan, selv om den ikke vil gi synlige motorveier, tuneller og toglinjer. Resultatet vil bli omtrent usynlig, men vil påvirke oss, våre barn og våre barnebarns sjanser for å leve et godt og langt liv.

De som jobber med planene, er også usynlige for oss: De kalles byråkrater og jobber med er ting som kanskje virker kjedelig for oss. Men slik er det ikke. I dag vil jeg slå et slag for, og rose, de usynlige strategene som er med på å forme vår helse og våre livssjanser.

INNHOLDET. Hva bør inn i den nye folkehelseplanen? I tidligere folkehelsemeldinger har det vært bred enighet om målene. I Folkehelsemeldingen fra 2014–2015 heter det for eksempel at «Norge skal være blant de tre landene i verden som har høyest levealder. Befolkningen skal oppleve flere leveår med god helse og trivsel og reduserte sosiale helseforskjeller».

Jeg har lyst til å foreslå noen små, men viktige forandringer, av målet for folkehelsearbeidet: La oss bruke den mest avanserte målestokken: Helsejustert forventet levealder. Det norske senteret for måling av sykdomsbyrde har vist at mer enn halvparten av sykdomsbyrden i Norge skyldes ikke-dødelig helsetap. Målet vårt bør handle om god helse, ikke bare overlevelse. For det andre, la oss ikke være overambisiøse. La oss satse på å bli blant topp fem i verden, ikke topp tre.

ULIKHETER. Redusert ulikhet er også et mål. Begrunnelsen er at vi i Norge også vektlegger lik fordeling av helse. Vi satser på gode levekår for hele landet enten vi bor i Oslo, Bergen, Misvær eller Graddis. God fordeling av levekår vil gi mindre ulikhet i helse, men det koster. Derfor skal vi kanskje være fornøyd med topp fem – for de fem neste årene. Så kan vi sette oss høyere mål i neste omgang.

I Folkehelseloven er folkehelsen definert som «befolkningens helsetilstand og hvordan helsen fordeler seg i en befolkning». Befolkningens helse er altså ikke bare summen av alle enkeltpersoners helse. Fordelingen av helse har også betydning. Forskning viser entydig at ulikhet i levekår og utdanning gir ulikhet i helse. Folkehelseloven har derfor tatt inn fordeling av helse som en del av selve definisjonen. Folkehelse handler med andre ord om hvor god helsen vår er – hvor lenge og godt vi lever – og hvordan de gode leveårene er fordelt.

Mange tenker kanskje at lik helse er et umulig ideal og at helse ikke kan omfordeles, selv i en velferdsstat. Hvis vi ser historisk på norsk folkehelse, vil vi likevel se at helsen i tidligere tider var betydelig mer ulikt fordelt. Det samme blir tydelig om vi sammenligner oss med andre land. Levekår, inntekt, utdanning, marginalisering, teknologi, genetikk, miljø, tilgang til helsetjenester og levevaner påvirker vår helse. Hvis disse vilkårene er ulikt fordelt, blir også helsen ulikt fordelt. Riktig utformet politikk kan omfordele våre muligheter for god helse.

PERSONLIG FRIHET. Vi må ikke glemme personlig frihet. Frihet fra statlige inngrep i enkeltmenneskers privatliv setter skranker for folkehelsearbeidets mål om flere gode leveår og reduserte sosiale helseforskjeller. Statlige påbud og forbud kan gi bedre helse, men må veies opp mot personlig frihet. Den moderne velferdsstaten må veie ulike hensyn og finne nye løsninger som ikke bare sikrer bedre helse og mindre ulikhet, men også individets frihet.

Valg av levevaner påvirker også helsen. Kanskje er ulikhet ikke urettferdig hvis den skyldes egne, frie valg? Hvis du synes dette er viktige spørsmål, bør du engasjere deg i folkehelsedebatten. De usynlige strategene lytter.

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 17/2018

Powered by Labrador CMS