Strammer grepet om legene
Legemiddelverket minner om at legemiddelindustrien må sende kopi av foredragene som legene har holdt på møter i industrien.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Samtidig presiserer Legemiddelverket at foredrag som leger holder på møter arrangert av legemiddelindustrien, ikke nødvendigvis er å anse som reklame.
Reklamebestemmelsene
Legene deltar imidlertid som en del av et markedsføringstiltak arrangert av industrien, påminner Legemiddelverket.
Dersom legen omtaler firmaets legemidler på en måte som ikke kan regnes som helseinformasjon, vil presentasjonen bli å anse som reklame. Da kommer legemiddelforskriftens bestemmelser om reklame til anvendelse, skriver Legemiddelverket.
Selskapets ansvar
Legemiddelselskapet har i slike tilfeller ansvaret for å påse at legen følger reklamebestemmelsene
Med helseinformasjon menes generell og objektiv informasjon om medisinske spørsmål, inkludert utredning og behandling av sykdommer.
Stikkprøvekontroller
Legemiddelfirmaene må sende inn legens foredrag til Rådet for legemiddelinformasjon slik at Legemiddelverket skal ha mulighet til å foreta stikkprøvekontroll av alle former for markedsføring av legemidler.
– Det er viktig at leger er bevisste på de situasjonene de opptrer i, minner Legemiddelverket om
(ags)