Misfornøyd med DPS-håndtering av henvisninger
Fastlegene er mer misfornøyd med distriktpsykiatriske sentre (DPS) sin håndtering av henvisninger i dag enn for åtte år siden.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Norske fastleger gir også noe lavere skår på ventetid. Men på andre områder, oppnår de distriktspsykiatriske sentrene (DPS-ene) høyere skår i år enn i 2006.
Det viser en undersøkelse Kunnskapssenteret har gjennomført for å kartlegge fastlegenes samarbeidserfaringer med DPS. Svarene er avgitt i år og er sammenlignet med resultatene fra tilsvarende undersøkelser i 2006, 2008 og 2011.
Fastlegene er bedt om å svare på 23 spørsmål om erfaringer knyttet til bemanning, kompetanse, veiledning, henvisninger, epikriser, ventetid og akutte situasjoner. Graden av tilfredshet angis på en skala fra 1-100, der 100 er best.
Dårligere skår på ventetid
Høyest skår får DPS-enes kompetanse, med 57,1 poeng. Lavest skår får veiledning, med i gjennomsnitt 36,8 poeng. Ventetid skårer 43,8 poeng.
Siden 2006 er den gjennomsnittlige skåren forbedret på de fleste områdene, og signifikant bedre på epikriser.
I samme periode har fastlegene gitt noe dårligere skår på ventetid, fra 43,8 til 44,1. Og for henvisninger er skåren signifikant dårligere, fra 55 til 52,2.
Minst fornøyd med begrunnelse for avvisning
Når det gjelder henvisninger, er fastlegene minst fornøyd med DPS-enes begrunnelse for å avvise pasienter. Her svarer cirka én av fire leger at dette i stor grad eller svært stor grad stemmer.
De er mest fornøyd med at DPS-et tar vurderingene på alvor. Her svarer halvparten at dette stemmer i stor eller svært stor grad.
Regionale forskjeller
Kunnskapssenteret undersøkelse viser at det er regionale forskjeller. For henvisninger er det særlig Helse Sør-Øst som har dårligere skår. Helse Midt-Norge skårer i gjennomsnitt bedre på seks av de syv indeksene, sammenlignet med de andre regionale helseforetakene.
Lenke til hele undersøkelsen, som også inkluderer resultater pr. DPS, finner du her.