DAGBØTER: Novo Nordisk ilegges dagbøter på 5000 kroner om selskapet ikke retter opp feil i markedsføringen av blant annet Wegovy og Ozempic. Foto: Frederik Ringnes / NTB

SLV ilegger Novo Nordisk milliongebyr
for brudd på reklamereglene

Markedsføringen av tre reseptpliktige legemidler i kursmateriell til helsepersonell er ulovlig, mener SLV, som svarer med gi Novo Nordisk millliongebyr.

Publisert

Statens legemiddelverk (SLV) mener selskapet har hatt økonomisk vinning på off label-forskrivning av Ozempic (Liraglutid), Wegovy og Saxenda (Semaglutid).

Det skriver MedWatch.

Novo Nordisk ilegges en løpende tvangsmulkt dersom det SLV mener er ulovlig reklame, ikke fjernes innen 1. november, viser vedtaket fra SLV, som MedWatch har fått innsyn i.

AVVENTER: - Frem til vi har konkludert, vil ikke Novo Nordisk kommentere saken ytterligere, sier Tor Frostelid, direktør for samfunns- og myndighetskontakt i Novo Nordisk i Norge.

Tvangsmulkten vil være på 5000 kroner per dag til reklamen er fjernet. I tillegg tildeles Novo Nordisk et overtredelsesgebyr på 1,5 millioner kroner for brudd på legemiddelforskriftens reklameregler.

SLV mener blant annet at effekten på vektreduksjon fra ulike studier ikke har vært kommunisert godt nok, at det ikke er tydelig nok at Saxenda og Wegovy først og fremst er godkjent som et tillegg til redusert kaloriinntak og økt fysisk aktivitet, eller informert godt nok om risikoen for vektoppgang etter seponering.

Novo Nordisk tilbakeviser kritikken fra Legemiddelverket.

– Vi har mottatt Legemiddelverkets vedtak. Vedtaket har tre ukers klagefrist til Helse- og omsorgsdepartementet. Nå skal vi gjennomgå vedtaket, og vurdere hvordan vi tar saken videre. Frem til vi har konkludert, vil ikke Novo Nordisk kommentere saken ytterligere, sier Tor Frostelid, direktør for samfunns- og myndighetskontakt i Novo Nordisk i Norge, til MedWatch.

 

Powered by Labrador CMS