Pasienter mest opptatt av legens lytteevner

Hele 40 prosent av evalueringene på legelisten.no handler om legens mellommenneskelige ferdigheter, viser en masteroppgave.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Mia Dischler Folmo, student ved Norges Handelshøyskole, har gjort en kvalitativ tekstanalyse av 364 vurderinger på nettstedet legelisten.no. Nettstedet, som har eksistert i to år, ønsker å være et sted folk søker informasjon for å bytte lege. Her kan anonyme brukere legge inn ris og ros av både leger og tannleger.

I masteroppgaven er disse vurderingene delt inn i tre hovedgrupper: Tekst som omhandler kliniske eller medisinskfaglige forhold, tekst som omhandler legens mellommenneskelige ferdigheter (kommunikasjon, empati etc) og tekst som omhandler organisatoriske forhold (ventetid, øvrig personale etc).

Masteroppgaven viser at pasienter er mest opptatt av forhold som omhandler kommunikasjon mellom lege og pasient. Hele 40 prosent av de analyserte tekstene tar for seg dette. Legens evne til å lytte fremstår som det aller viktigste for pasientene. I tillegg nevnes legens empatiske evner ofte.

Pasientene er også opptatt av kliniske aspekter i vurderingene, 33 prosent av tekstene handler om dette. Oppgaven viser at pasientene i mindre grad er opptatt av organisatoriske forhold, bare 10 prosent av tekstene omhandler ventetid og andre lignende forhold.

Powered by Labrador CMS