BRUKERVENNLIGHET?– Ingen skal gå på jobb og grue seg til å bruke et verktøy, verken i helsesektoren og andre sektorer, fastslår artikkelforfatteren.

Hvor mange interaksjonsdesignere trengs for å sette en medisinsk diagnose?

Teknologi skal gjøre livet lettere, ikke vanskeligere. Det er på tide å se på brukervennlighet og interaksjonsdesign som en selvfølgelig kompetanse å ta med seg i utviklingsprosesser som Helseplattformen.

Publisert Sist oppdatert
Vegard Hartmann

JEG HAR DE siste årene reagert med vantro når jeg har lest de ulike artiklene om Helseplattformen som har sirkulert i ulike norske medier. I den forbindelse ønsker jeg å dele min mening som designer, forhåpentligvis for å skape litt målrettet engasjement blant helsepersonell som sannsynligvis er sykt frustrert over situasjonen.

Dersom jeg skulle komme i skade for å bli lagt inn på sykehus for å få stilt en diagnose, forventer jeg at den er satt av en lege. Hvis sykehuset på forespørsel verken vil bekrefte at det har vært en lege involvert i diagnostiseringen, ei heller kan bekrefte eller avkrefte om det er ansatt noen leger ved sykehuset, ville jeg ha blitt veldig bekymret.

Se også: En bærekraftig plattform

ANSVAR. I artikkelen «Leger skal sørge for at systemet til 3,3 milliarder kroner blir brukervennlig» påstås det at «Vi trenger ikke ingeniører til denne jobben».

Dersom jeg skulle komme i skade for å bli lagt inn på sykehus for å få stilt en diagnose, forventer jeg at den er satt av en lege

Dette er ikke et kontroversielt utspill i seg selv, men jeg stiller meg ikke bak at helsepersonell skal sitte med ansvaret heller. Jeg har en master i interaksjonsdesign, og tanken på at jeg skulle være på vakt som sykepleier, hadde gjort meg livredd. At en sykepleier eller lege skal ha ansvar for interaksjonsdesign, gjør meg like bekymret.

SAMSPILL. Interaksjonsdesign, eller digital design, handler blant annet om å ivareta brukervennligheten for digitale systemer og tjenester. en hva vet en interaksjonsdesigner om Helseplattformen, eller det å jobbe på et sykehus, tenker du kanskje?

Svaret er veldig lite, sannsynligvis like lite som en lege kan designe komplekse datasystemer. Derfor lages slike løsninger normalt i samarbeid mellom superbrukere, utviklere og designere. Jeg sier ikke at interaksjonsdesignere erstatter de ulike aktørene og fagfolkene som er involvert, men designernes jobb er å oversette deres behov og finne de beste løsningene i brukergrensesnittet. Slik kan kanskje legene sette et klokkeslett på en intuitiv og rask måte, fremfor å måtte kurse seg for å utføre en liten oppgave.

Jeg har en master i interaksjonsdesign, og tanken på at jeg skulle være på vakt som sykepleier, hadde gjort meg livredd. At en sykepleier eller lege skal ha ansvar for interaksjonsdesign, gjør meg like bekymret

KREV BRUKERVENNIGHET! Hva kan vi gjøre med dette nå? Jeg mener det er tre tydelige ting du som engasjert helsepersonell kan gjøre:

Fortsett med ikke å akseptere bortforklaringer om «brukerfeil», dette er et veldig utdatert syn. Alle som mener dette, bør være direkte diskvalifisert fra å kunne lede utvikling av store systemer hvor liv kan gå tapt.
Krev å få vite hvor mange fagpersoner innen interaksjonsdesign, informasjonsarkitektur og tjenestedesign som jobber med Helseplattformen.
Still krav til dine lokale politikere om at brukervennlighet er et krav for alle tjenester kommunen tilbyr, selv til egne kommunale ansatte. Ingen skal gå på jobb og grue seg til å bruke et verktøy, verken i helsesektoren og andre sektorer - teknologi skal gjøre livet lettere og ikke vanskeligere.

Det er på tide å se på brukervennlighet og interaksjonsdesign som en selvfølgelig kompetanse å ta med seg i slike prosesser som utviklingen av Helseplattformen.


* Tilleggsinformasjon: Artikkelforfatteren oppgir ingen interessekonflikter, men presiserer at synspunktene i artikkelen er hans egne, og ikke et uttrykk for arbeidsgiverens standpunkter.

Powered by Labrador CMS