
– Har ingen kontrollmyndighet
– Avtalene som Helfo gjør, kan ofte være bra for å sikre pasienten rask behandling, men kan også være en kvalitetsmessig utfordring, sier fylkeslegen i Oslo.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Petter Schou, fylkeslege i Oslo og Akershus, sier det helt klart kan være en utfordring at Helfo pasientformidling inngår egne avtaler.
Les mer: Må ut med millioner til privat fristbrudd-behandler
– Kvalitetsmessig utfordring
Helfo inngikk i 2012 en avtale med en privat behandler, etter at Finnmarkssykehuset hadde pasienter som opplevde fristbrudd. Nå betaler sykehuset millioner til den private leverandøren av psykologi - og psykiatribehandling. Sykehuset må betale fram til 2016, da dette er avtalen Helfo gjorde med firmaet.
– Helfo Pasientformidling kan inngå avtaler med offentlige og private helsetilbydere i Norge eller utlandet. Helseforetaket som har brutt behandlingsfristen, må betale for behandlingen som gis. Dette kan ofte være bra for å sikre pasienten rask behandling, men kan også rent kvalitetsmessig være er en utfordring. Som statlig tilsynsmyndighet har vi ingen kontrollmulighet når det gjelder dette, og vi har ikke tilsynsmyndighet overfor Helfo Pasientformidling, sier Petter Schou.
Les mer: Helfo: - Gjorde grundige kvalitetsvurderinger
Kritiserer Finnmarkssykehuset
Overfor Dagens Medisin kommer psykiater Thor Kvakkestad, innehaver av Psykia AS, som er den private behandleren Helfo gjorde avtale med - med kraftig kritikk av blant annet DPS-avdelingen i Vest-Finnmark, post Alta. Han mener at avdelingen blant annet ikke setter frister for elektive innleggelser. Direktør ved Finnmakssykehuset, Torbjørn Aas, besvarer kritikken med å si at han vil presisere at Finnmarkssykehuset ikke har hatt fristbrudd siden i fjor sommer.
– Vi har nå ansatte på plass slik at vi kan gi behandling til dem som blir henvist. Alle pasienter hos oss blir vurdert etter prioriteringsforskriften. De får også tilbud om time i rettighetsbrevet, i tråd med regelverket.