KAN FÅ UTILSIKTEDE KONSEKVENSER: Dersom inngrepene i taushetsplikten skal utvides ytterligere, bør det skje som del av en prinsipiell og helhetlig tilnærming til forholdet mellom taushetsplikt og varslingsplikt i helsepersonelloven. For stramme regler kan føre til utilsiktede konsekvenser dersom personer med psykisk sykdom og voldshistorikk vegrer seg for å søke hjelp, skriver Ann Britt Rognes (t.h.) og Line Gerstad Tjelflaat.

Taushetsplikt vs. varslingsplikt – legens dilemma

Helsepersonell står i et krevende krysningspunkt mellom pasientens tillit og samfunnets behov for beskyttelse. Når lovverket er fragmentert og uklart, øker risikoen for feil, og byrden på den enkelte lege blir tyngre.

Publisert

På legekontoret sitter pasienten med blikket i gulvet. Ordene som kommer, er tunge – det handler om vold, frykt, og fare. Legen kjenner pasienten og historien, men nå er det ikke bare medisinsk kunnskap som kreves. Legen står i et juridisk og etisk minefelt: Skal det ties, og beskytte fortroligheten, eller varsles, og kanskje hindre en katastrofe? Dette er ikke et teoretisk dilemma, men virkeligheten for tusenvis av fastleger, psykiatere og annet helsepersonell hver eneste dag. Hvor går grensen mellom taushetsplikt og varslingsplikt?

Pasientens fortrolige og samfunnets vokter

Fastlegen har en unik posisjon i helsevesenet. Ofte kjenner legen pasienten gjennom mange år og får innblikk i både medisinske og personlige forhold. I motsetning til sykehus og institusjoner, hvor kontakten ofte er kortvarig og fragmentert, har fastlegen kontinuitet og et helhetlig perspektiv. Dette gir ikke bare mulighet, men også ansvar for å fange opp faresignaler tidlig. Det illustrerer samtidig utfordringene for helsepersonell som ikke kjenner pasienten når slike vurderinger skal gjøres.

For stramme regler kan føre til utilsiktede konsekvenser

Når helsepersonell mottar opplysninger som kan innebære fare, kreves både juridisk forståelse og klinisk skjønn for å vurdere om taushetsplikten må vike for varslingsplikten. Å bryte taushetsplikten uten tilstrekkelig grunnlag kan få alvorlige rettslige og etiske konsekvenser. Samtidig kan det å unnlate å varsle når det er nødvendig, få enda alvorligere følger – for pasienten, tredjepart og samfunnet.

Grunnlaget for tillit

Taushetsplikten er ikke bare en praktisk regel, men et grunnleggende prinsipp i helseretten. Den sikrer at pasienter kan søke hjelp uten frykt for at personlige og sensitive opplysninger kommer på avveie. Uten denne tilliten kan pasienter vegre seg for å søke hjelp, eller holde tilbake viktig informasjon Plikten handler bare om å tie, men om aktiv beskyttelse av pasientopplysninger - om sykdom, livssituasjon eller andre forhold Taushetsplikten er lovfestet blant annet i helsepersonelloven § 21 og praktiseres strengt.

Når må taushetsplikten vike?

Taushetsplikten er ikke absolutt. Unntak må alltid ha hjemmel i lov. I helsepersonelloven skilles det mellom opplysningsrett og opplysningsplikt. I tillegg er det en rekke andre unntak fra taushetsplikten i spesialregler. Dette gjør regelverket uoversiktlig med uklare grenser.

Den sentrale bestemmelsen om helsepersonells varslingsplikt ved fare for alvorlig skade er helsepersonelloven § 21. Den gir rett til å varsle nødetater når det er nødvendig for å avverge alvorlig skade. I slike tilfeller pålegger både helsepersonelloven og straffeloven varslingsplikt. Straffeloven går på noen punkter lenger enn helsepersonelloven, og pålegger enhver – også helsepersonell – en avvergingsplikt ved visse alvorlige straffbare handlinger.

Helsepersonell har også varslingsplikt i andre situasjoner med særlig høy risiko, for eksempel overfor barn og gravide, der meldinger kan være påkrevd til barnevernet eller den kommunale helse- og omsorgstjenesten.

Det finnes også mer skjønnsmessige unntak fra taushetsplikten, som når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å videreformidle opplysninger. Dette unntaket er snevert, og krever en konkret forholdsmessighetsvurdering - hensynene for å bryte taushetsplikten må veie vesentlig tyngre enn hensynene for å bevare den.

Hvor går grensen

Varslingsplikten bygger på skjønnsmessige vurderinger. For avvergingsplikten etter straffeloven er spørsmålet om det foreligger en reell og alvorlig fare for at en grov straffbar handling vil bli gjennomført, eller at noen vil bli utsatt for alvorlig skade. Det kreves ikke sikker viten, men det må mer til enn en vag magefølelse. Opplysningene legen sitter med må gi kvalifisert grunn til å tro at faren er reell – og at varsling kan bidra til å avverge skade.

For barnevernmeldinger er terskelen lavere: Legen skal reagere når det er “grunn til bekymring” for at et barn ikke har det trygt. Det kreves ikke bevis for omsorgssvikt, men bekymringen må være konkret nok til at det ikke lenger er forsvarlig å la være å melde.

I tillegg finnes situasjoner med opplysningsrett – de såkalte nødretts- og “rettsstridsreservasjons”-situasjonene. Her må det gjøres en interesseavveining: Veier hensynet til å forebygge skade så tungt at taushetsplikten kan settes til side, selv om loven ikke pålegger varsling? I alle disse tilfellene hviler det et betydelig ansvar på den enkelte lege.

Forslag til nye varslingsreglerDet er velkjent at dagens regelverk skaper utfordringer og setter helsepersonell i unødvendige dilemmaer. Stadig flere særlover og forskrifter gjør bildet uoversiktlig.

Nylig er det foreslått endringer i psykisk helsevernloven om deling av opplysninger knyttet til personer med psykiske lidelser og antatt voldsrisiko. Forslaget innebærer blant annet at helsepersonell i flere situasjoner får plikt til å varsle politiet, og at PST kan kreve utlevert opplysninger.

Selv om formålet er godt, vil endringene gi helsepersonell flere krevende avveiinger mellom motstridende regelverk. Høringsrunden viste et tydelig sprik: Sykepleierforbundet er positive til forslaget, mens Legeforeningen mer avventende.

I sine innspill advarer Legeforeningen mot at forslaget delvis utfordrer grunnleggende rettssikkerhetsprinsipper, og understreker at alvorlig psykisk sykdom i seg selv ikke innebærer økt voldsrisiko.

Dette er viktige poenger. Dersom inngrepene i taushetsplikten skal utvides ytterligere, bør det skje som del av en prinsipiell og helhetlig tilnærming til forholdet mellom taushetsplikt og varslingsplikt i helsepersonelloven. For stramme regler kan føre til utilsiktede konsekvenser dersom personer med psykisk sykdom og voldshistorikk vegrer seg for å søke hjelp.

Uavhengig av lovforslaget er vi enige med Legeforeningen i at området krever tilstrekkelige ressurser, kompetanse og opplæring, samt gode rutiner og systemer. Samtidig er behovet for en helhetlig revisjon og modernisering av reglene om taushetsplikt og varslingsplikt åpenbart.

Hva nå?

Helsepersonell står i et krevende krysningspunkt mellom pasientens tillit og samfunnets behov for beskyttelse. Når lovverket er fragmentert og uklart, øker risikoen for feil, og byrden på den enkelte lege blir tyngre.

For å ivareta både pasientens og samfunnets interesser, trengs et regelverk som fungerer i praksis – og som gir helsepersonell reell støtte i de vanskeligste dilemmaene.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS