Én av fire utsatt for snøscooterulykke Foto:

Én av fire utsatt for snøscooterulykke

En spørreundersøkelse blant norske ungdom som kjører snøscooter, viser at hver fjerde har vært utsatt for en snøscooterulykke det siste året.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.


I alt har nesten 30 prosent av alle de spurte fått personskade i forbindelse med snøscooterulykke i løpet av de siste fem årene. Det fremgår av en artikkel publisert i siste utgave av Tidsskrift for ungdomsforskning. 
Flest gutter
Gutter er tre ganger mer utsatt enn jenter, samtidig som gutter også anser snøscooterkjøring som mindre risikabelt enn jenter.
Funnene er hentet fra en spørreundersøkelse i 2008 blant 136 ungdommer på videregående skole i Finnmark, Nord-Troms og på Svalbard, og som kjører snøscooter på fritiden.
Omkring tre av ti gutter har opplevd ulykke siste året, og like mange har blitt skadet i løpet de siste fem årene. Langt færre jenter, 10 prosent, oppgir ulykke siste år, og 18 prosent har blitt skadet i løpet av de siste fem årene.
Flere ulykker
Artikkelforfatterne Grete Mehus og Nils Henriksen skriver at ulykkestallene for de siste fem årene viser – som forventet – en stigning i antallet ulykker, skader og behov for medisinsk behandling. 
Jo mer ungdommene kjører, målt ved lengde, dager pr. uke og varighet på turene, desto flere skader skjer.
Ruspåvirkning
Drøyt hver fjerde oppgir å ha kjørt i ruspåvirket tilstand. Bare 4,7 prosent av guttene svarer at de har vært utsatt for ulykke under ruspåvirkning, mens 12 prosent av jentene svarer det samme. Jentene har i stor grad opplevd ulykke som passasjerer.
Nesten 90 prosent av jentene og over åtte av ti gutter bruker hjelm. De fleste har med mobiltelefon når de er ute og kjører, men få har med kart, kompass og GPS. Jenter sjekker været i større grad enn gutter gjør.
Mulig underrapportering
I oppsummeringen påpeker artikkelforfatterne at mediefokus på uheldige sider ved snøscooterkjøring kan ha bidratt til at de mest ivrige kjørerne underrapporterer problematiske forhold som ulykker, skader og kjøring under ruspåvirkning.
 
Det understrekes at studien ikke er representativ, men samtidig oppfordres til forebyggende virksomhet på flere nivåer.

Powered by Labrador CMS