NY RAPPORT: – Det er bra at vi nå har fått en ekstern rapport av fordeler og ulemper med Helseplattformen, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre.

Rapport: Helseplattformen har hatt negativ virkning på effektiviteten for helsepersonell

Helseplattformen er dyr, tar mye av helsepersonells tid og har andre utfordringer. Samtidig har den ført til et bedre samarbeid mellom sykehus og kommune.

Publisert Sist oppdatert

Det er konklusjonene i en ny rapport. Der går det fram at Helseplattformen har lav brukervennlighet og gjør at helsepersonell er mindre effektive.

– Det er bra at vi nå har fått en ekstern rapport av fordeler og ulemper med Helseplattformen. Rapporten må følges opp av Helse Midt-Norge RHF og de aktuelle kommunene for å sikre bedre samhandling, økt brukervennlighet og at det er et godt arbeidsverktøy for de ansatte, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap) i en pressemelding.

Det er Vista analyse, i samarbeid med Vali AS og Advokatfirmaet Haavind AS, som har gjennomført en analyse av fordeler og ulemper ved Helseplattformen.

Helseplattformen leverer journalløsning og samhandlingsløsning til sykehus og kommuner i Midt-Norge. Systemet har tidligere fått kritikk for feil og mangler blant annet ved St. Olavs hospital i Trondheim.

Har vært dyr i tid og penger

Rapporten legger også vekt på høye investerings- og driftskostnader og andre utfordringer knyttet til legemiddelmodellen.

– Ansatte har i lengre tid tatt opp utfordringer med brukervennligheten og effektiviteten. Regjeringa har derfor bevilget egne midler for å bedre brukervennligheten, og det er viktig at dette arbeidet har høy prioritet og rask framdrift, sier Vestre.

Ført til færre innleggelser

Samtidig peker rapporten på at Helseplattformen har bedret samhandlingen mellom sykehus og kommuner. Det har den gjort ved å forenkle tilgangen til oppdatert og relevant informasjon om pasienten. Dette peker rapporten på at har ført til færre reinnleggelser.

Hjemmetjenestene i flere kommuner opplever også en positiv effekt.

– Det er gledelig å lese at hjemmetjenestene i kommunene opplever en positiv utvikling i effektivitet gjennom tilgang på oppdatert og relevant informasjon, og at det nye systemet har bidratt til færre reinnleggelser, sier helseministeren.

Vil følge opp bevilgningen

I fjor foreslo regjeringen en ekstra bevilgning på 200 millioner kroner til å bedre brukervennligheten i Helseplattformen.

– Jeg vil følge med på hvordan Helse Midt-Norge RHF følger opp dette, og jeg er opptatt av at de løser utfordringene med lav brukervennlighet. Rapporten viser at det har påvirket effektiviteten til helsepersonell i innføringen, noe jeg har stor forståelse for at er krevende, sier Vestre.

Stortinget blir orientert om rapporten når statsbudsjettet for 2026 blir debattert.

Helse Midt: Merker seg områder for ekstra oppfølging 

– Vårt overordnede inntrykk er at Vista har gjort en grundig jobb og at rapporten svarer godt på oppdraget som ble gitt, uttaler Jan Frich, administrerende direktør i Helse Midt-Norge RHF, i en pressemelding.

– Vi merker oss de områdene som krever ekstra oppfølging og vil sørge for at det videre arbeidet med å styrke både brukervennlighet og effektivitet hos helsepersonell blir ivaretatt, sier Frich.

Tidligere kritisert av Datatilsynet og Riksrevisjonen

Tidligere i desember kom Datatilsynet med en rapport om Helseplattformen. Der kom det fram at plattformen har «vesentlige mangler» og brudd på personvernreglene.

– Vi har identifisert svakheter i organiseringen og ansvarsforhold. Det viktigste nå er at eksisterende feil blir rettet. At mye har fungert godt nok i praksis, skyldes at aktørene som bruker Helseplattformen – og da særlig helseforetakene – har tatt et ansvar de juridisk sett ikke har, sa direktør Line Coll i Datatilsynet da.

Datatilsynet varslet også da pålegg om retting av feilene.

Tidligere har også Riksrevisjonen gitt sterk kritikk til innføringen av Helseplattformen og mener at den har truet pasientsikkerheten.

Powered by Labrador CMS