Ny kunnskap om barns hukommelse

Bevaring av minner henger sammen med størrelsen på hippocampus, gjenhenting av minner med tykkelsen på hjernebarken i et område i frontallappen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Øsbys avhandling

“Memory and the developing brain: short-term and long-term memory function and the heterogeneity of brain maturation”Doktoravhandling, Ylva ØstbyUniversitetet i Oslo

Psykolog Ylva Østby ved Akershus Universitetssykehus forsvarer 30. november blant annet dette funnet under en disputas i Oslo.

Hun gjennomførte forskningen ved Center for the Study of Human Cognition ved Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo,

Minnet utviklet i sen barndom
Barn og ungdom som fikk hjernen avbildet med MR fikk også ulike oppgaver for å måle hukommelse, og de ble testet etter ulike tidsintervaller. Østbys resultater viser at evnen til å bevare et minne over tid var relativt ferdig utviklet i sen barndom.

Derimot blir evnen til å gjenhente minner etter kort eller lang tid stadig bedre opp gjennom ungdomsårene.

– Bevaringen av minner viste seg å henge sammen med deltakernes hippocampus-størrelse, mens gjenhentingen av minner hang sammen med tykkelsen på hjernebarken i et område i frontallappen, sier hun.

Arbeidshukommelsen avhengig av nettverk
Også arbeidshukommelsen, som tar seg av fortløpende bearbeiding av informasjon, utvikler seg jevnt gjennom sen barndom og ungdomstid. Denne hukommelsen ser ut til å være avhengig av et nettverk i fremre og bakre områder av hjernen.

I avhandlingen så Østby på betydningen av to utviklingsprosesser – reduksjon av grå substans i hjernebarken og modning av fiberbanene som forbinder hjerneområder med hverandre – og evnen til å holde tallrekker i minnet lenge nok til å kunne gjenta dem. Her fant Østby at begge utviklingsprosessene er like viktige for å utvikle godt arbeidsminne.

Henger sammen med hjernens utvikling
Ylva Østbys doktorgradsavhandling binder for første gang sammen ny informasjon om hjerneutvikling med ulike sider ved hukommelse. Denne kunnskapen mener hun er viktig for å forstå hvordan hjernen fungerer, og for å kunne forstå hvilken betydning hjernestruktur har i ulike nevrologiske sykdommer og psykiske lidelser i barns utvikling.

– Forskningen min viser hvordan forskjellige deler av hukommelsen utvikler seg i ulik takt gjennom barne- og ungdomsårene, og at ulike modningsprosesser i hjernen kan bidra til å forstå denne utviklingen, sier Østby i anledning disputasen.

 – Resultatene kan være nyttige for pedagogikk i skolen, og kan bidra til å hjelpe barn og unge med å bruke hukommelsen sin bedre, mener doktoranden.

Powered by Labrador CMS