
Fastlegen og Nav – vi trenger hverandre
Det finnes et forbedringspotensial – både i hvordan Nav kommuniserer med fastlegene, og i hvordan vi tilrettelegger for effektiv informasjonsutveksling.
Takk til Ida Bukholm for et viktig og engasjert innlegg om samarbeidet mellom fastleger og Nav. Vi kjenner oss igjen i flere av utfordringene som beskrives – og vi forstår frustrasjonen som kan oppstå i møtet mellom medisinskfaglige vurderinger og forvaltningskrav. Fastlegene er en viktig del av velferdssystemet, og vi i Nav er helt avhengige av et godt og tillitsfullt samarbeid med helsepersonell for å kunne levere på vårt samfunnsoppdrag.
Vi jobber aktivt med å forbedre dialogen mellom Nav og helsetjenestene
Nav har et lovpålagt ansvar for å vurdere rettigheter knyttet til ytelser som sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd. Som medisinsk sakkyndig bidrar legen med faglige vurderinger som opplyser sakenes medisinske side. Vi opplever et godt samarbeid med legene i de fleste sakene, men som Bukholm påpeker er det typisk i de mer sammensatte sakene at utfordringer oppstår.
Sammensatt bilde
Noen ganger må vi be om nye opplysninger fra legen fordi situasjonen har endret seg. Andre ganger kunne vi gjort en ny vurdering av saken selv. Vi har de siste årene innført nye strukturer i samarbeidet mellom veilederen på Nav-kontoret og saksbehandleren på Nav arbeid og ytelser for å sikre bedre dialog mellom enhetene som vurderer AAP og uføretrygd. Et av målene med dette samarbeidet er å vurdere om de medisinske opplysningene vi allerede har er tilstrekkelige og om det er behov for nye opplysninger. Vi tror at dette vil redusere behovet for å innhente opplysninger i enkelte saker.
Vi er helt enig med Bukholm i at arbeidsavklaring bør starte så tidlig som mulig. Dette handler ikke om ytelsene sykepenger og AAP, men om å tidlig avklare at det er et behov for samarbeid og oppfølging mellom fastlege, Nav og arbeidsgiver. Vi har ambisjoner om å forbedre sykefraværsoppfølgingen slik at vi nettopp kan bruke mer tid på tettere oppfølging av de som har behov for bistand fra Nav for å skaffe nytt arbeid og avklare arbeidsevnen. Den nye IA-avtalen fremhever behovet for å se på regelverket på dette området for å øke handlingsrommet til en mer behovsrettet oppfølging.
Rom for forbedring
Avslutningsvis er vi enige i at det finnes forbedringspotensial – både i hvordan vi kommuniserer med fastlegene, og i hvordan vi tilrettelegger for effektiv informasjonsutveksling. Det skal være tydelig hva vi etterspør og hvorfor, og vi må unngå unødvendige forespørsler som sliter på samarbeidet og bidrar til tidspress i en allerede krevende fastlegehverdag. Vi jobber aktivt med å forbedre dialogen mellom Nav og helsetjenestene – blant annet gjennom utvikling av nye digitale løsninger, bedre opplæring av veiledere/saksbehandlere og mer samordnede rutiner for innhenting av helseopplysninger.
Navs mål er å støtte mennesker i å mestre livene sine, delta i arbeidslivet og få den ytelsen de har krav på. For å lykkes med dette, er vi avhengig av et samarbeid med fastlegene som er preget av gjensidig respekt og tillit, men vi må også finne løsninger innenfor de rammene vi er satt til å forvalte.
Ingen oppgitte interessekonflikter