Telefonstøtte gir mindre deprimerte pårørende

Jo tidligere familiemedlemmer til døende kreftpasienter får omsorg i form av telefonbasert støtteprogram, desto bedre livskvalitet får de.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

CHICAGO, ASCO 2014: Dette viser resultater fra ENABLE III-studien, som ble lagt frem på den prestisjetunge kreftkongressen American Society of Clinical Oncology (ASCO) i Chicago fredag.

Funnene viser at jo tidligere slik palliativ omsorg introduseres for omsorgspersonene, desto bedre vil de være i stand til å takle oppgaven som pårørende.

Ulike tidspunkt
- Familieomsorgspersoner er en viktig del av teamet for pasientbehandlingen. Fordi trivsel til den ene påvirker den andre på en gjensidig måte, kan begge parter dra nytte av at omsorgspersonen får palliativ omsorg, sier forskerne bak studien, Marie Bakitas og Marie L. O’Koen ved University of Alabama School of Nursing in Birmingham, i en pressemelding.

Forskerne har undersøkt to grupper av omsorgspersoner som mottok palliativ oppfølging via telefon fra sykepleiere. En gruppe fikk støtten umiddelbart, mens en annen gruppe startet tolv uker senere.

Bedre livskvalitet
Forskerne fant at pårørende hadde mindre depresjon, bedre livskvalitet og var mindre tynget av omsorgsoppgaver når de fikk palliativ støtte fra tidspunktet for når pasienten fikk sin fremskredne kreftdiagnose.

Resultatene var bedre for gruppen som fikk raskest hjelp, særlig når det gjaldt å redusere depresjon.

- Dessverre er potensialet av palliative tjenester sjelden utnyttet fordi palliativ omsorg ofte introduseres for sent i løpet av kreftbehandlingen, sier Bakitas.

Forskningen er statlig finansiert.

Powered by Labrador CMS