NYTT KURS: Det er utviklet et nytt kurs for helsepersonell i den kommunale helse- og omsorgstjenesten for oppfølging av barn som er pårørende til syke. Foto: Getty Images

– Barn trenger informasjon på lik linje med voksne

Et nytt e-læringskurs skal hjelpe helse- og omsorgspersonell i kommunene å følge opp familier som rammes av sykdom.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

OPPFØLGING: – Vi ønsker å bevisstgjøre helsepersonell på hvilket ansvar helsepersonell har for oppfølging av familier, sier Elisabeth Rø Lund, fagrådgiver ved BarnsBeste. Foto: Irene Svozilik

– Når én person får helseproblemer eller dør blir hele familien påvirket. Det gjelder både den som er syk, foreldre som må ta en større del av foreldreansvaret og barn som får en annerledes hverdag, sier Elisabeth Rø Lund, prosjektleder for ett nytt e-læringskurs som er laget på oppdrag fra Helsedirektoratet.

Kurset gir en innføring i hvordan helsepersonell i kommunene kan ivareta barns behov for informasjon og oppfølging når foreldre eller søsken blir alvorlig syke, rusavhengige, skadet eller dør.

– Vi ønsker å bevisstgjøre helsepersonell på hvilket ansvar helsepersonell har for oppfølging av familier, og vise hva det går an å gjøre på et lavterskelnivå, sier Lund, som er sykepleier og fagrådgiver ved BarnsBeste, nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende.

– Barn trenger informasjon og oppfølging på lik linje med voksne. Vi skulle så klart ønske at det var en naturlig del av oppfølgingen i kommunene, men ser at det ofte ikke er det. De som jobber i kommunen ønsker seg mer kompetanse. Det vil vi gi dem gjennom dette kurset.

Store forskjeller

Målet er at det korte kurset skal brukes for å heve kompetansen i kommunene.

– Det er stor forskjell på kommunene og sykehusene. I sykehusene jobber man ofte konkret og tidsbegrenset med en oppgave, men i kommunene jobber man med mange ulike oppgaver over lengre tid. Helsepersonell i kommunene er derfor avhengige av samarbeid på tvers av flere sektorer for å gi familiene helhetlig oppfølging, sier Lund. 

Hun understreker at kurset ikke gir noen «fasitsvar» på hvordan arbeidet med barn som er pårørende skal organiseres.

– Utgangspunktet i kommunene varierer. Forskjellige kommuner har ulike mandater og vedtak som de ansatte må forholde seg til, og de ansatte i hver kommune vet best hvordan dette kan gjøres i den enkelte kommune.

Powered by Labrador CMS