Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

I Helse Midt-Norge sendes 2500 dialogmeldinger hver måned. Her ønsker man ikke  primært at fastlegene skal ringe fordi det forstyrrer det daglige arbeidet i så stor grad at samhandlingen blir krevende. ILLUSTRASJONSFOTO: Colurbox

I Helse Midt-Norge sendes 2500 dialogmeldinger hver måned. Her ønsker man ikke primært at fastlegene skal ringe fordi det forstyrrer det daglige arbeidet i så stor grad at samhandlingen blir krevende. ILLUSTRASJONSFOTO: Colurbox

Vil heller ha dialogmeldinger enn telefoner fra fastlegene

Allmennlegeforeningens leder Tom Ole Øren sier fastlegene også kan kreve samhandlingstakst for dialogmeldinger.

Annons:

Helse Midt-Norge har etablert dialogmeldinger i hele regionen, og i løpet av én måned sendes rundt 2500 slike meldinger.

Det forteller Asbjørn Kjelsvik, IKT-rådgiver og e-meldingsansvarlig i Samhandlingsseksjonen i Helse Møre og Romsdal.

Som Dagens Medisin skrev mandag, har fastlegeordningen fått 180 millioner kroner. I dette ligger det også en samhandlingstakst på hundre kroner, som fastlegen får ved å ringe sykehusleger for å rådføre seg om behandling.

Men i Helse Midt Norge vil man helst ikke bli ringt.

–  I Midt-Norge ønsker vi å stimulere til samhandling mellom fastleger og sykehusleger, men vi ønsker ikke at de primært skal ringe, det forstyrrer det daglige arbeidet i så stor grad at samhandlingen blir krevende, sier Kjelsvik.

– Når det ikke haster ønsker vi at det skal sendes dialogmeldinger. Dette har vi etablert for hele Midt-Norge denne våren, og allerede nå ser vi at det sendes cirka 2500 slike meldinger i løpet av en måned. Det er potensielt mange telefoner spart, og siden meldingene sendes fra og til pasientjournal, er det allerede dokumentert. Det er beskjedent å si at dette er godt mottatt blant både fastlegene og sykehuslegene.

– Om fastlegen bruke taksten på en dialogmelding til sykehuset ville bety svært mye for både samhandlingen og arbeidsroen som alle trenger i sin travle hverdag, om taksten gjelder også for dette.

Det er leder Tom Ole Øren i Allmennlegeforeningen enig i, og etter litt betenkningstid fastslås det nå at taksten også kan kreves for dialogmeldinger.

 

Kommentarer

  • Sven Richard Haugvik 26.06.2019 17.55.31

    Lege

    En samhandlingstakst på NOK 100, tilsvarer 5,3 minutters arbeidstid. Analogien går til NT (normaltariffen) som er ferdig forhandlet om 4 dager. AV-direktoratet fastsetter L-takstene, med unntak av L-takst for legenes deltagelse i dialogmøter som følger normaltariffens takst 14-sats. Under den veldokumenterte FLO-krisen er det uforstandig at L-takstene fortsatt reguleres med tilnærmet KPI årlig. Direktivet kommer samtidig med NT uten forhandling, men KAN drøftes med akt. foreninger. Fastlegens arbeid med NAV-erklæringene har økt formidabelt. Tanken bak L-takst systemet er at en L-enhet betyr 1 minutts arbeid, L40 betyr da 40 minutter sakkyndigarbeid. Kumulativ oversikt over utviklingen eksempelvis L40-taksten for legeerklæringer i uføre- og AAP-saker: 2018/2019 L40 = 783 = 19,50/minutt 2017/2018 L40 = 754 = 18,85 2016/2017 L40 = 740 = 18,50 2015/2016 L40 = 716 = 17,90 2014/2015 L40 = 705 = 17,63 2013/2014 L40 = 681 = 17,02 2012/2013 L40 = 669 = 16,73 2011/2012 L40 = 643 = 16,10

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!