INGEN TIDSFRIST: – Selv om Konkurransetilsynet ikke gjør noe aktivt med saken nå, så betyr ikke det at vi godkjenner atferden, understreker Beate Berrefjord i Konkurransetilsynet. Foto: Målfrid Bordvik

Konkurransetilsynet ber leverandører «vurdere egen atferd»

Konkurransetilsynet oppfordrer Pasientsky og Melin Medical om å gjøre en «grundig vurdering av egen atferd» etter å ha mottatt flere varsel om mulige lovbrudd.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Dagens Medisin har omtalt hvordan forretningsmannen Jesper Melin har sikret seg styring over sentrale funksjoner ved fastlegekontorene i Norge. Melin eier helseplattformen Pasientsky, som nylig kjøpte opp journalsystemet System X. Den tidligere fastlegen er også gründer og medeier i Melin Medical som er dominerende aktør innenfor betalingsterminaler, samtidig som han har startet og kjøpt opp flere inkassoselskap som krever inn utestående beløp i helsesektoren.

Flere leger har uttalt seg kritisk om det de mener er «monopollignende tilstander» og jusprofessor ved Universitetet i Oslo, Mads Andenæs, har uttalt at tilsynsmyndighetene bør undersøke situasjonen nærmere.

Les også: Slik tok han styringen på fastlegekontorene

Kan åpne sak når som helst
Advokater i DLA Piper mener også at det kan være konkurranserettslig problematisk at Melin Medical binder legene til fem år lange kontrakter, samtidig som selskapet har sikret seg retten til å utpeke hvilket inkassoselskap som skal brukes.  

Morten Paulsen, fastlege ved Røstad Legesenter i Levanger

Konkurransetilsynet har fått flere tips knyttet til Pasientsky og Melin Medical, og har også merket seg artiklene i Dagens Medisin. Beate Berrefjord, nestleder i avdeling for mat, handel og helse i Konkurransetilsynet, kommer med følgende råd til de omtalte selskapene: 

– Basert på henvendelser som har kommet til oss, og uttalelser som Dagens Medisin har hentet inn, så kan det være grunn for foretakene til å foreta en grundig vurdering av om deres atferd er i samsvar med loven. Det er foretakenes selvstendige plikt å påse at de opptrer i samsvar med konkurranselovens forbudsbestemmelser. Dersom det er usikkerhet knyttet til dette bør de, for å være på den sikre siden, korrigere atferden, sier Berrefjord.
Jesper Melin avviser all kritikk av selskapene sine. Les hans kommentarer i sin helhet her.

Konkurransetilsynet har foreløpig ikke tatt endelig stilling til om de åpner sak nå, men påpeker at det ikke er noen tidsfrist for tilsynet i slike saker.

– Paragraf 10 i konkurranseloven forbyr konkurransebegrensende samarbeid mellom foretak, mens paragraf 11 slår fast at en dominerende aktør ikke kan misbruke sin stilling ved å holde andre utenfor konkurranse. Ethvert foretak har selv ansvar for å sikre at det de gjør er i samsvar med loven. Selv om Konkurransetilsynet er gjort oppmerksom på et forhold, slik som i denne saken, men likevel ikke gjør noe aktivt med saken nå, så betyr ikke det at vi godkjenner atferden. Hvis det senere viser seg at atferden innebærer overtredelse av paragraf 10 eller 11, eller begge deler, så er selskapet uansett ansvarlig for det så lenge overtredelsen har pågått, sier Berrefjord.

– Trenerer integrasjon
Én av dem som har tipset Konkurransetilsynet er fastlege Morten Paulsen ved Røstad Legesenter i Levanger. Han mener Hove Medical trenerer integrasjon opp mot offentlige helsenorge.no for å presse kunder over på privateide Pasientsky. Paulsen er bruker av journalsystemet System X fra Hove Medical, som tidligere i år ble kjøpt opp av Pasientsky.

«Hove Medical synes å trenere integrasjonen opp mot den offentlige plattformen for å presse kunder inn i de konkurrerende private løsningene på bekostning av den offentlige løsningen helsenorge.no», skriver legen i en bekymringsmelding sendt Konkurransetilsynet 8. august i år.

– De andre aktørene i markedet har hatt denne integrasjonen på plass i 1-2 år, men Hove Medical har ikke tilbudt dette til sine kunder, til tross for gjentatte forespørsler. Hove Medical kommer med bortforklaringer som «utfordrende integrasjon» ved henvendelser angående dette, dog det fremstår som lite sannsynlig da de andre aktørene løste dette raskt for 1-2 år siden, sier Paulsen.

Ifølge Paulsen har arbeidet med systemoppdateringer og integrasjon opp mot helsenorge.no stoppet ytterligere opp etter at Hove ble innlemmet i Pasientsky. Samtidig har Hove drevet «storstilt markedsføring» av Pasientsky, ifølge legen.

Powered by Labrador CMS