UENIGE: Trond Nordby i WTW (t.v.) og Jesper Melin i Pasientsky AS legger skylden på hverandre. Foto:

Jesper Melin slår knallhardt tilbake i SMS-konflikten

Pasientsky-eieren har tatt beslutningene i konflikten mellom Hove Medical og WTW. Han angrer én ting, men peker på WTW som den urimelige part.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

I et intervju med Dagens Medisin sier forretningsmannen Jesper Melin Ganc-Pedersen at det er han selv som har tatt beslutningene i konflikten som har oppstått mellom Hove Medical og WTW etter at Pasientsky kjøpte Hove Medical. Melin mener Dagens Medisin har gitt en lite nyansert fremstilling av SMS-saken og at Hove Medical og Pasientsky urettmessig har blitt fremstilt som «de slemme».

– Kort tid etter at vi kjøpte Hove sa WTW opp avtalen med Hove om integrasjon mellom Helserespons og System X. Vi oppfattet det som om de ønsker å kjøre sin egen, uavhengige løsning, og at de ikke lenger ønsket å levere Helserespons gjennom System X, slik de gjør med CGM. Vi ønsker selvsagt å tilby Helserespons gjennom System X til våre kunder og dette var det første jeg adresserte da jeg kom inn som styreformann i Hove. Vi prøvde å ta kontakt med WTW for å forhandle, men de satte ikke av tid, noe vi synes er dårlig gjort, sier Melin.

Les også: Slik tok Jesper Melin styringen på fastlegekontorene

– Urimelig
WTW sa opp avtalen i april. 20. august, 20 dager etter at kontrakten mellom selskapene gikk ut, varslet Hove Medical at de ville kutte integrasjonen med bare to-tre dagers frist.

– Vi ser i etterkant at dette ikke var en korrekt måte å angripe problemstillingen på, og det har vi tatt til etterretning. Men det endrer ikke på fakta om at WTW ikke lenger vil betale for vedlikehold, drift og videre utvikling av løsningen. Det er betydelige utgifter, sier Melin, som påpeker at fem ansatte i Hove arbeider med dette kontinuerlig.

Han viser til at WTW i 2018 vil gå med et overskudd på 20 millioner, mens Hove Medical kommer til å gå med cirka 8 millioner i underskudd.

– Det er urimelig at Hove finansierer vedlikehold, utvikling og drift av et løsning og går i stort minus, mens WTW tjener 30 millioner, til og med på en ulovlig løsning hvor man tar gebyr fra pasientene. Det handler ikke om at stenge noen ute, slik WTW påstår, men det handler om å bevare så mange arbeidsplasser som mulig innen e-helse.

– Krevende etter oppkjøp
Jesper Melin sier WTW har opptrådt urimelig i denne saken, blant annet har dere ikke ønsket å forhandle da Hove tok kontakt om dette tidligere. Hvorfor ikke?

– Dette er ikke riktig. Det urimelige er at Hove ville stenge ned integrasjonen med to dagers varsel, sier Trond Nordby, innovasjonsdirektør i WTW.

Hvorfor vil dere ikke lenger betale for vedlikehold, drift og videre utvikling av løsningen, slik dere tidligere har gjort?

– WTW og Hove har tidligere hatt et godt samarbeid hvor vi hadde felles interesser, men dette er nå blitt mer krevende fordi Hove ble kjøpt av Pasientsky. Vi ønsker samtidig å tilby legekontor og pasienter rimeligere og bedre tjenester. 

– Melin opplyser at WTW går med 30 millioner i overskudd i 2018, mens Hove går med 8 millioner i underskudd. Er det rimelig at Hove tar alle kostnadene?

– For oss er det rimelig at kostnader fordeles mellom partene basert på ytelse og ansvar i et samarbeid. Regnskapstall fra WTW for året 2018 kommer ikke før våren 2019, så dette kan vi ikke kommentere før disse foreligger, sier Nordby.

– Opp til WTW å ta overpris
Selskapene har de to siste ukene vært i forhandlinger, men hittil har de ikke kommet frem til en løsning. Kongsberg tingrett har i en såkalt midlertidig forføyning pålagt Hove Medical å holde integrasjonen med Helserespons oppe til nyttår, men Hove kan i prinsippet når som helst be om en muntlig forhandling for å bestride dette. Legeforeningen følger saken nøye og vurderer rettslige skritt dersom selskapene ikke kommer til enighet.

Melin sier de nå jobber med en løsning for å opprettholde integrasjonen, men der legekontorene må betale mer for å benytte Helserespons.

– Vi arbeider med en løsning, hvor de kunder som fremdeles ønsker Helserespons betaler en oppkoblingslisens i tillegg til det de betaler til WTW. Da får det være opp til WTW om de vil redusere prisen eller la deres kunder betale en overpris for produktet.

– Vi har tidligere sendt over et forslag til intensjonsavtale som Hove nå ønsker å endre. Vi er godt i gang med å utarbeide vårt tilsvar på foreslåtte endringer i intensjonsavtalen, sier Nordby i WTW om status for forhandlingene.

Powered by Labrador CMS