Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

PASIENTSIKKERHET: – Vi mener dette er et tiltak som kan gi bedre pasientsikkerhet og riktigere legemiddelbruk. Så er det opp til politikerne og departementet om de ønsker å prioritere og finansiere tiltaket, sier Aleksander Skøyeneie i Legemiddelverket.

PASIENTSIKKERHET: – Vi mener dette er et tiltak som kan gi bedre pasientsikkerhet og riktigere legemiddelbruk. Så er det opp til politikerne og departementet om de ønsker å prioritere og finansiere tiltaket, sier Aleksander Skøyeneie i Legemiddelverket. Foto: Øyvind Bosnes Engen

Vil varsle direkte om legemiddelfeil

Legemiddelverket og E-helsedirektoratet ønsker å gi berørte pasienter og fastleger direkte beskjed hvis det oppstår feil og mangler ved legemidler.

Annons:

Statens legemiddelverk og Direktoratet for E-helse har gjennomført et forprosjekt for en digital løsning som tillater helsemyndighetene å varsle pasienter direkte dersom det dukker opp viktig ny informasjon om legemidlene de bruker. Dersom løsningen blir en realitet, kan fastlegene dessuten få direkte varsel i journalsystemet om hvilke av deres pasienter som står på disse legemidlene.

– Bakgrunnen er at vi i arbeidet vårt ønsker en mer målrettet kanal for å nå pasienter og fastleger med viktig informasjon om legemidler. I dag kan vi ikke nå de berørte spesifikt, men må gå ut i generelle mediekanaler, sier seniorrådgiver Aleksander Skøyeneie i Legemiddelverkets avdeling for legemiddelinformasjon.

Bruker massemedier
Skøyeneie viser til to eksempler fra virkeligheten, der den nye løsningen kunne ha vært til nytte: I 2013 ble legemiddelet digitoksin fjernet fra markedet, og alle pasientene måtte overføres til det lignende legemiddelet digoksin. Tidligere i år ble det dessuten avdekket alvorlige feil ved glukagon-sprøyter til diabetespasienter. Dette er hendelser der det ifølge Skøyeneie ville være svært nyttig å ha en kanal for å varsle berørte pasienter og fastleger, direkte og målrettet.

I disse tilfellene har Legemiddelverket imidlertid ikke hatt mulighet til å ta direkte kontakt med pasientene som har digitoksin-resepter eller som har hentet ut potensielt defekte glukagon-sprøyter. Snarere har myndighetene måttet forsøke å nå pasientene indirekte via generelle advarsler til leger, apotek, pasientforeninger og gjennom massemediene.

Ambisjonen med den nye løsningen er at pasienter i fremtiden skal få en elektronisk melding hvis en slik hendelse oppstår med legemidler de bruker, og at fastlegene skal bli varslet når pasienter på deres liste er berørt. Mer generelt mener Skøyeneie at løsningen kan brukes til å formidle kvalitetssikret legemiddelinformasjon til berørte pasienter, eksempelvis om det oppdages nye, alvorlige bivirkninger eller medisinråd.

– Vi mener dette er et tiltak som kan gi bedre pasientsikkerhet og riktigere legemiddelbruk. Så er det opp til politikerne og departementet om de ønsker å prioritere og finansiere tiltaket, sier Skøyeneie.

Juridiske avklaringer gjenstår
Det er Direktoratet for E-helse som skal stå for den eventuelle utviklingen. Jobben går ut på å koble sammen funksjoner og informasjon som allerede finnes i offentlige datakilder, som reseptformidleren, kjernejournal og Helsenorge.no. Prislappen er estimert til å ligge i størrelsesordenen 20 millioner kroner, og dersom løsningen får finansiering, kan den ferdigstilles i løpet av rundt to år. En viktig del av arbeidet før løsningen kan rulles ut, er å teste om den fungerer som den skal.

– Det handler blant annet om å sikre at rett varsel kommer til rett pasient og rett fastlege til rett tid. Det handler også om å sikre at personvernhensyn blir ivaretatt, sier Skøyeneie.

Han opplyser videre at enkelte juridiske avklaringer gjenstår: Hvorvidt personvernhensyn tillater å sende aktivt oppsøkende varsler direkte til pasientene, snarere enn å kreve at de logger inn på for eksempel Helsenorge.no for å se meldingen. I tillegg vil man se nærmere på hva slags juridisk ansvar fastlegene eventuelt ilegges idet de får varsel om legemiddelhendelser.

Petter Brelin, leder i Norsk forening for allmennmedisin, sier han håper ordningen ikke fører til at fastlegene får ansvaret med å rydde opp etter feil som er gjort av produsentene og apotekene.

FFO støtter tiltaket
Arnfinn Aarnes, fagpolitisk rådgiver i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), opplyser at organisasjonen har vært i dialog med Legemiddelverket om initiativet. Han forteller at FFO ser få betenkeligheter med den foreslåtte løsningen, og anser den som et viktig tiltak for pasientsikkerhet og riktig legemiddelbruk.

– Vi tror at det å kunne varsle direkte, gir bedre pasientsikkerhet og er mer brukervennlig enn systemet for varsling som finnes i dag. Det har vært en del tilfeller hvor det har vært påtrengende å varsle pasientene raskt, sier Aarnes.

– Hvilke hensyn er det fra pasientenes ståsted viktigst å ivareta når denne løsningen skal utvikles videre?

– Vi er avhengige av at dette også fungerer hos fastlegene – at viktig informasjon faktisk gis videre til pasientene og ikke blir liggende på fastlegekontoret. Den sløyfen må fungere. Det kan bli litt ekstra arbeid for fastlegene, men samtidig er det legen som er ansvarlig for pasientbehandlingen, og dette er et viktig pasientsikkerhetstiltak.

– Avhengig av utforming
Ifølge Petter Brelin, leder av Norsk forening for allmennmedisin (NFA), kan det være nyttig for fastlegene å få varsling om legemiddelhendelser som rammer deres pasienter. Samtidig mener han at nytten av en slik løsning avhenger hvordan den er utformet, og advarer mot en utforming som gir fastlegene tungvint merarbeid med å informere pasientene.

– Jeg håper ikke dette medfører at fastlegene får ansvaret for å rydde opp etter feil som er gjort av legemiddelprodusentene og apotekene. Så er det klart at det er nyttig for fastlegene å vite om det hvis det er feil ved legemidlene til noen av pasientene deres, og vi vil gjerne hjelpe til og opplyse om slike forhold. Ansvaret må ligge hos produsentene og myndighetene, så kan vi være medhjelpere, sier Brelin.

Kommentarer

Kontrollspørsmål for kommentarer   5 + 4 =   (legg sammen tallene for å kommentere)
NB! Vi har problemer med kommentarfeltet vårt. Opplever du at kommentaren din har forsvunnet, er det ikke fordi vi har slettet den, men en feil med indeksen på nettsiden. Vi jobber med å reparere løsningen så fort som mulig. OM KOMMENTARFELTET: Dårlig ytringsklima beskrives som et problem i deler av helsetjenesten, derfor har vi en åpning for anonyme kommentarer. Dagens Medisin oppfordrer imidlertid alle til å bruke fullt navn i kommentarfeltet, og kritisk vurdere om man har behov for å være anonym. Fullt navn og identifisering gjør debatten bedre – for alle! Ved å huke av boksen, godkjenner du publisering av kommentaren i artikkelen og Dagens Medisins regler for kommentarinnlegg.


  • lege 04.01.2017 20.21.03

    Enig med "pasient". Legen burde være mer opptatt avpasientsikkerhet- ogikke ha hovedfokus på minst mulig arbeid for seg selv.

  • Vidar Rødsjø 31.12.2016 22.20.04

    Ubehagene jeg har hatt med Eliquis er nå blitt så ille at jeg på eget ansvar droppet de den 19.12.16-28.12.16. Har påvist anfallsvis atrieflimmer. Gikk først på AlbylE så Eliquis men den ble pga blødning byttet til Xarelto som etter bare 2 dager gav blødning i bryst og har kul der ennå selv etter 5 mnd. Gikk så tilbake til Eliquis. Har stått på den siden Juli 16. Har ikke vært meg selv på denne tiden og det er grunnen til at jeg sponerte den i Jula. Svimmelhet , kvalme og kraftig øresus på høyre øre endret seg fra ingen svimmelhet og ingen ørhet samt mindre øresus da jeg hadde vært fra Eliquis denne perioden. Begynnte å ta den igjen kvelden 28.12.16. Den 30.12.15 var på nytt svimmelhet , ørhet og øresus tilbake. Dette til tross for å har ringt Legemiddelverket , helsenorge og 2 apotek hvor ingen vil innrømme at slik er denne medisinen. En medisin som for min del gjør at jeg må ta den for å oppfylle førerkortforskriften. Har nå på nytt droppet den på eget ansvar!

  • pasient 20.12.2016 14.24.05

    "Jeg håper ikke dette medfører at fastlegene får ansvaret for å rydde opp etter feil som er gjort av legemiddelprodusentene og apotekene"???? Det nettopp det apotekene gjør hver eneste dag kjære Brelin, rydde opp i legenes feil. Tenk heller pasientsikkerhet enn lettere hverdag for dine medlemmer. OG til info: at digitoksin fjernes fra markedet eller at det avdekkes alvorlige feil ved glukagon-sprøyter er IKKE apotekenes feil!!

Nyheter fra startsiden

HELSEKLAGE STREVER FORTSATT MED LANG SAKSBEHANDLINGSTID

Klagesaker må vente i opptil 2,5 år på behandling

HALVPARTEN AV LIS-LEGENE VED OUS RISIKERER Å STÅ UTEN JOBB

Høie om LIS-krisen: – OUS har ansvaret7

RIKSREVISJONENS KONTROLL MED STATLIGE SELSKAPER

– For dårlig samhandling bidrar til unødige reinnleggelser10

RIKSREVISJONENS KONTROLL MED STATLIGE SELSKAPER

Bare 1 av 6 helsepersonell oppgir bierverv2

HALVPARTEN AV LIS-LEGENE VED OUS RISIKERER Å STÅ UTEN JOBB

Ap-politiker: – Bent Høie må på banen9

550 LIS-LEGER VED OUS KAN STÅ UTEN JOBB

– OUS må selv rydde opp3

LEGER I SPESIALISERING VED OSLO UNIVERSITETSSYKEHUS:

– Halvparten av LIS-legene risikerer å miste jobben8

550 LIS-LEGER KAN STÅ UTEN JOBB

OUS: – Vi skviser ikke ut leger1

SYKEHUSPARTNER SKJULTE 333 MILLIONER

Har fortsatt tillit til Sykehuspartners direktør13

3200 kvinnelige leger og medisinstudenter bak opprop

Slår alarm om seksuell trakassering i norsk helsevesen8

IKT-SKANDALEN I HELSE SØR-ØST

Sykehuspartner skjulte 333 millioner3

SYKEHUSPARTNER SKJULTE 333 MILL.

– Helt utilgivelig9

Klar for finalen i sangkonkurransen

Medisinstudent kan vinne The Voice

Kommende DM Arena-møter

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!