Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn
Artikkelbilde
VIL GI PASIENTEN REELL FRIST: Vi har kjent på at vi i alle mulige sammenhenger blir fremstilt som verst i klassen. Men vi vet at alle andre har skiftet over til denne «metoden», sier klinikksjef Lars Vasli ved Lovisenberg sykehus i Oslo.

«Veldig naivt å tro at det ikke er slik»

– Hos oss får pasientene reelle frister, sier klinikksjef Lars Vasli ved Lovisenberg sykehus i Oslo.

Publisert: 2016-05-27 — 13.19 (Oppdatert: 2016-05-27 — 13.29)
Denne artikkelen er over fem år gammel.

I NRK Dagsnytt 18 torsdag, møttes klinikksjef Lars Vasli ved Lovisenberg sykehus, Ap-politiker Torgier Micaelsen, Høyres Tone W. Trøen og viseadministrerende OUS-direktør Terje Rootwelt, til debatt om ventelister og skjulte sykehuskøer.

Her gjentok Vasli at han er trygg på at han har loven på sin side, når hans sykehus gir reelle frister til pasientene.

Vi har ubehag fra toppen og vi blir uthengt på feil måte. Det må vi leve med så lenge vi har god samvittighet.
Lars Vasli, Lovisenberg sykehus

Lovisenberg kommer dårligere ut i statistikken, sammenlignet med andre sykehus. Dette er noe klinikksjefen har kjent på:

–Vi er det sykehuset i regionen som peker seg ut i motsatt retning. Vi har mye lengre ventetid enn andre – fordi en så stor del av ventetiden ligger på kirurgien. Dermed slår det voldsomt ut her. Vi har kjent på at vi i alle mulige sammenhenger blir fremstilt som verst i klassen. Men vi vet at alle andre har skiftet over til denne «metoden» – og at man stort sett innen alle fagområder har blitt oppfordret til å sette «ventetid slutt» når pasienten har kommet til poliklinikken, sier Vasli.

God samvittighet
Han presiserer imidlertid at situasjonen ved Lovisenberg er litt annerledes enn ved de fleste sykehusene, og han sier de er «heldige som har en elektiv kirurgisk avdeling».

– Hva får dere igjen for å registrere pasientene etter det som var intensjonen?

– Vi får god samvittighet overfor pasienten. Vi vil fortelle pasientene hvor lenge de må vente. Vi vil lure ikke pasienten.

– Ubehag fra toppen

– Tjener dere noe på å registrere etter intensjonen?

– Nei, tvert imot. Vi har ubehag fra toppen og vi blir uthengt på feil måte. Det må vi leve med så lenge vi har god samvittighet.

– Går man for langt ved å antyde at man «justerer» eller «trikser» med ventelistene for å få bedre statistikk?

– Det er i så fall veldig naivt å tro at det ikke er slik. Vi ser jo gang på gang at hvis du blir målt veldig mye fra toppen, så tilpasser de under seg dette.

 I debatten torsdag gjentok Trøen fra Høyre det som helseminister Bent Høie har sagt, om at om sykehusene registrerer pasienter til utredning kun for å unngå fristbrudd, så er dette uakseptabelt.

 

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem
  • Lege X 29.05.2016 20.46.23

    Til Torbjørn Bakken - Du skriver: "Hvis en pasient trenger rask behandling må man tro at de som vurderer følger sitt profesjonsansvar. Dette blir for dumt. " Du må huske at profesjonsansvaret veies mot lojalitet mot Helseforetaket. manglende lojalitet (NB slik arbeidsgiver oppfatter det), er oppsigelsesgrunn. Den er ikke teoretisk. Så dette er "ikke for dumt", men heller "ikke til å tro". Les gjerne innlegget til Anne Kjersti Befring her i DM.

  • Torbjørn Bakken 28.05.2016 22.55.35

    Ganske unyansert fremstilling. Hvordan vite om en pasient trenger behandling før man har gjort en vurdering Når man har gjort en vurdering inntrer medisinsk etiske føringer. Hvis en pasient trenger rask behandling må man tro at de som vurderer følger sitt profesjonsansvar. Dette blir for dumt.

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!