Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

PASIENTMEDVIRKNING: – Systemet vil åpne for bedre pasientmedvirkning i behandlingen, og vil være med på å utjevne maktforskjellene som ligger i møtet mellom behandler og pasient, sier fagsjef Christian Moltu ved Psykiatrisk klinikk i Helse Førde. Foto: Per Marifjæren/Helse Førde

PASIENTMEDVIRKNING: – Systemet vil åpne for bedre pasientmedvirkning i behandlingen, og vil være med på å utjevne maktforskjellene som ligger i møtet mellom behandler og pasient, sier fagsjef Christian Moltu ved Psykiatrisk klinikk i Helse Førde. Foto: Per Marifjæren/Helse Førde

Psykiatriske pasienter gir «selvmelding» før timen

Psykiatrisk klinikk i Helse Førde har tatt i bruk nettbrett som pasientene bruker til å svare på en rekke spørsmål i forkant av timen.

 

Annons:

Opplegget er utviklet av Psykiatrisk klinikk i Helse Førde og skal være det første i sitt slag, ifølge helseforetaket.

Systemet er tatt i bruk ved Voksenpsykiatrisk poliklinikk og DPS døgnpost i Førde, samt ved NPS døgnpost på Eid, skriver Helse Førde på sin hjemmeside.

45 minutt i forkant
Nå ber klinikken pasientene møte opp 45 minutter i forkant av sin første time. Via et nettbrett kan de svare på en rekke spørsmål om hvordan de har det og hvilke behov de har knyttet til behandlingen.

Pålogging skjer med kodebrikke som brukes til innlogging i nettbank eller ved hjelp av BankID på mobil.

Grafisk fremstilling
Spørsmålene og temaene er mye av det samme som pasienten ellers snakker med behandler om.

Forskjellen er først og fremst at resultatene kan fremstilles i form av grafiske, oversiktlige figurer og at behandlingsforløpet kan overføres elektronisk til journalen på en bedre og enklere måte, skriver Helse Førde.

– Vi mener systemet vil åpne for bedre pasientmedvirkning i behandling, og at det vil være med på å utjevne maktforskjellene som ligger i møtet mellom behandler og pasient, sier fagsjef Christian Moltu ved Psykiatrisk klinikk.

Pasientene fyller også inn i spørreskjemaet ved etterfølgende konsultasjoner, men får færre spørsmål og trenger bare møte opp ti minutter i forkant av timen.

Gode tilbakemeldinger
Moltu mener systemet bidrar til å gi bedre hjelp til den meste sårbare pasientgruppen som er vanskeligst å hjelpe.

– Når vi skal ta dette inn i behandlingen, betyr det også at vi må utvikle en kultur i klinikken for å kunne arbeide på basis av disse konkrete tilbakemeldingene, sier Moltu.

Tilbakemeldingene fra pasientene har vært veldig gode, og det søkes Datatilsynet om konsesjon til å lagre dataene med tanke på eventuell fremtidig forskning.

Kommentarer

  • Robin Celius 13.10.2015 01.40.58

    Så bra! Hadde det ikke vært mulig å gjøre det samme med "Pasientreiser". Hvorfor må man sende pr. brevpost for reisegodtgjørelse? Er det miljøvennlig? Burde være kostbart for staten og ta i mot alle de brevene.

Nyheter fra startsiden

REGJERINGENS PLANER OM SAMMENSLÅING AV SYKEHUS I NORD

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!