Sier de ble bedre av Lightning Process

Syv av de ni ungdommene med kronisk utmattelsessyndrom som deltok i en kvalitativ studie forteller at de ble bedre etter behandling med Lightning Process (LP).

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Dette kommer frem i en artikkel, som psykolog Silje Endresen Reme postdoktor ved Harvard og prosjektleder ved Uni helse i Bergen har fått publisert i British Journal of Health Psychology.

Tidligere i år varslet Nasjonalt Informasjonssenter om alternativ behandling (NAFKAM) helsemyndighetene etter at flere ME-pasienter skal ha blitt sykere etter kurs i Lightning Process.

– Behov for en effektstudie
Reme har sammen med kollegaer fra Kings College i London intervjuet ni ungdommer og tre foreldre om deres opplevelser og erfaringer med LP. Ungdommene er mellom 14 og 26 år og har slitt med kronisk utmattelsessyndrom/ME i alt fra to til tolv år før de deltok programmet.

Hun mener at resultatene er viktige når det gjelder utvikling av nye og bedre behandlingstilbud for pasienter med kronisk utmattelsessyndrom/ME.

– Resultatene understreker behovet for en større effektstudie av metoden Lightning Process, hvor man undersøker om programmet har effekt, og hvem det har effekt på, slik at vi i større grad kan bli i stand til å anbefale rett behandling til rett pasient, sier forskeren, ifølge Uni helse.

Silje Endresen Reme forteller at filosofien bak LP er ganske radikal sammenlignet med andre behandlingsopplegg. Tilbyderne benekter at kronisk utmattelse/ME medfører begrensninger for deltageren og tilbyr et treningsprogram der man lærer å tenke som om man er frisk.

Motstridende resultater
Forskeren forteller at denne filosofien fører til noe motstridende resultater for ungdommene.

– Noen finner det frigjørende og terapeutisk og opplever programmet som et vendepunkt, andre derimot ender opp med å bebreide seg selv eller føle skyld hvis de ikke opplever bedring etter LP, sier Reme videre.

Ungdommene trekker fram undervisningen, hvor de lærer teorien bak LP og får et rasjonale de kan tro på og identifisere seg med, som avgjørende for den positive effekten. Andre positive elementer de trekker frem er de praktiske øvelsene, den tydelige målsettingen, en positiv og oppmuntrende stab, og gruppesettingen hvor de fikk treffe andre med samme diagnose og plager.

Vektlegger også svakheter
Elementer som ungdommene ikke synes er bra er blant annet den korte varigheten med manglende oppfølging, kostnaden, hemmelighetskremmeriet rundt opplegget, enkelte dårlige erfaringer med dominerende terapeuter, og opplevelsen av å bli klandret av terapeuten for manglende effekt av programmet, ifølge Uni helse.

Powered by Labrador CMS